En dan is opeens het muzikale jaar voorbij gevlogen en kunnen wij (Paul, Mark en Tom) terugblikken op een tweede jaar Gigstarter sinds de Kick-off in 2013. Dat doen we graag samen met jou zodat je inzicht krijgt in hoe het met het platform gaat. We pakken er een oliebol bij en bekijken de grote hoeveelheid cijfers die voor ons liggen.
Door de verschillende resultaten kunnen we spreken van een succesvol jaar. Hoewel we nog hard aan het werken zijn aan een zo duurzaam mogelijk verdien model - waar wij, de boeker en de muzikant zo goed mogelijk uit komen - zijn we als platform op verschillende fronten sterk gegroeid.
Allereerst het aantal artiesten. We kunnen tegen mensen zeggen dat we echt alle genres op ons platform hebben. Van klassieke orkesten tot singer songwriters. We gaan momenteel richting de 800 profielen op het platform maar daar zit nog veel meer groei in. Overtuig daarom je bevriende muzikanten om zich kosteloos in te schrijven. Afgelopen jaar zagen we een gestage groei van artiesten die zich inschreven, met één duidelijke piek. Maar daarover later meer.
Ook de boeker van live muziek wist het platform te vinden. We zijn het hele land door gekruist langs kroegen en podia voor promotie van Gigstarter en onze artiesten. De kracht van internet bleek echter sterk want de meerderheid van de bookers bleek ons via de vertrouwde zoekmachine Google te vinden. Dit totaal resulteerde in meer dan 600 boekingen via Gigstarter in 2015. De meeste offerte-aanvragen kwamen in de maand november en de minste in januari. Blijkt het eind van het jaar het meest geschikt voor live muziek?
Terwijl de mussen van het dak vielen in ons nieuwe kantoor aan de Paleisstraat in Amsterdam kregen we bezoek van de Volkskrant. Een fijn gesprek resulteerde in een paginagroot interview in de krant op 13 juli. Het artikel wist onze filosofie over muziek mooi te beschrijven. Dit sprak veel artiesten aan en zorgde voor een piek aan inschrijvingen. Het stuk nog niet gelezen? Lees het hier.
Wat leuke feitjes voor tussendoor:
We schrijven met veel plezier eigen blogs, dit gaat van praktische tips voor muzikanten tot interviews met mensen uit de muziekindustrie. Zolang het thema maar muziek is.
Het populairste blog van dit jaar is het interview met Josanne Mansveld over haar bedrijf Random Records dat tweedehands vinyl nieuw leven inblaast (973 keer gelezen). Lees het blog hier.
Welke site bracht het meeste bezoekers naar Gigstarter? Als we alle sociale media en zoekmachines niet meerekenen zien we dat honderden mensen onze site vonden vanaf de Ruigoord site. Zowel offline als online een fijne samenwerking en ook in 2016 zullen we de maandelijkse FunkMis op Ruigoord organiseren.
De populairste artiest op ons platform? Zij is ook meteen Gigstarter artiest v/h jaar: Lizzy V’s profiel werd 2950 keer bekeken!
Lizzy V, de artiest v/h jaar 2015
Maar hoe verdient Gigstarter geld? Het is een vraag die regelmatig wordt gesteld omdat artiesten op Gigstarter gratis een profiel aan kunnen maken. Ons verdienmodel is dat we extra diensten leveren rondom een boeking. Denk hierbij aan zaken zoals apparatuur verhuur, die we voor de laagste prijs aanbieden aan Gigstarter artiesten en bookers.
Ook hebben we dit jaar de mogelijkheid geïntroduceerd om een PRO lidmaatschap af te sluiten. Het doel hiervan is om met Gigstarter niet alleen maar boekingen voor artiesten binnen te slepen, maar uit te groeien tot een systeem waar jij jezelf als artiest beter en gemakkelijker mee kan managen en promoten. Mooie statistiek is dat artiesten met een PRO lidmaatschap gemiddeld 7 keer vaker geboekt worden in vergelijking tot artiesten met een basis profiel bij Gigstarter. Tot de jaarwisseling kun je profiteren van 42% korting op een jaarabonnement, aanmelden kan hier.
De toekomstplannen
Bij zo’n reflectie van het jaar horen ook toekomstplannen, en die delen we graag met jullie. We komen steeds dichterbij één van onze hoofddoelen: de grootste muzikanten community van Nederland worden met een platform dat voor toegankelijkheid & transparantie staat. Daarom willen we in het nieuwe jaar een groei van het aantal artiesten, boekingen en het PRO artiesten bestand realiseren.
Ook de stap met Gigstarter naar andere landen binnen Europa bekijken we aandachtig. Dit heeft grote voordelen, zoals Paul al toelichte in een eerder interview met MarketingTribune, ‘Self managed muzikanten kunnen dan werkelijk ergens komen en dan krijgen de boekingskantoren het echt benauwd. Nu zijn ze nog sceptisch over of we misschien toch een marge pakken.’
Beste muziekliefhebbers, dit was onze terugblik op 2015, we kijken met veel plezier uit naar 2016. Via deze weg willen we jullie allemaal bedanken voor jullie betrokkenheid en vertrouwen in Gigstarter. We wensen jullie alvast fijne feestdagen en veel mooie Gigs in het nieuwe jaar!