6 tips om te beginnen met 'Production Music' - Music Motion verslag

Bij Het Gigstarter Team

'Production music' wat is het en hoe begin je in deze business? Tijdens de webinar van Music Motion over dit onderwerp kwamen enkele gasten uit de stock/production-music wereld praten over hun werk, hoe deals in elkaar zitten, wat voor muziek er het beste verkoopt en nog veel meer. Wij waren hierbij aanwezig en hebben de beste tips geselecteerd hoe je kunt beginnen in deze tak van de muziekindustrie.

De aanwezige professionals waren:

  • Jelle Ditmar: Componist voor film en andere production music. Zijn werk is onlangs nog gebruikt bij klanten zoals Netfix, HBO en Disney.
  • Toon Habraken: Afgestudeerd aan het conservatorium en tijdens zijn tweede studie aan de HKU begonnen met zijn bedrijf Fox Hole Music. Zijn werk wordt wereldwijd gebruikt voor merken zoals BBC, RTL en VPRO. Ook door merken zoals Nike, McDonalds en Land rover.
  • Lucas van der Eijk: Is al 9 jaar A&R manager bij BMG, werkt met componisten, producers en (grote) muzikanten. Hij zorgt voor het plaatsen van muziek onder films, tv-shows, commercials en meer media. Ook op internationaal gebied.



aanwezige professionals music motionDe aanwezige professionals v.l.n.r: Jelle Ditmar, Toon Habraken en Lucas van der Eijk.

Het maken van tracks

Het allereerst moet je natuurlijk materiaal maken. Hoe kun je dit het beste doen?

Tip 1: Raak voor het schrijven van nieuwe songs geïnspireerd door wat er nu in de hitlijsten of top 40 staat. Uiteraard moet je niet gaan kopiëren, maar kijk wat er nu populair is en speel hierop in. Probeer ook meer te denken als editor, welke muziek is bruikbaar? Wat wordt er gebruikt op tv? De bruikbaarheid is soms nog belangrijker dan de muzikaliteit van een track.

Tip 2: Maak verschillende versies van een track. Zoals mét vocalen en een instrumentale versie: “Vocals zijn erg belangrijk, deze zorgen voor de helft van de sales.” aldus Lucas. Ook verschillende versies qua tijdsduur creëren is aan te raden. Bijvoorbeeld een kortere bewerking van 30 seconden en een langere van 2 minuten. Daarnaast willen sommige klanten zelfs een versie met losse sporen. Dus waar alleen de drums of gitaar in te horen is.

Hoe val je op

Na het componeren van je tracks wil je deze natuurlijk graag onder de aandacht brengen, hoe kan je dit het beste doen? De gastsprekers hebben een aantal tips die jou hierbij kunnen helpen. Veel e-mails sturen naar grote 'publishers' is hierop het antwoord. Deze uitgevers hebben goede connecties met verschillende klanten die muziek vragen voor onder hun reclamespotje, film of serie. Met deze connecties van een grote uitgevers heb je sneller de kans dat je muziek gebruikt wordt.

Tip 3: In zo'n mail begin je met jezelf kort en krachtig voor te stellen. Vertel daarna meer over jouw muziekstijl en waar je goed in bent. Geef nog eventueel voorbeelden van producties waarin jouw tracks gebruikt zijn. Als laatste stuur je 3 of 5 van je beste tracks mee in de mail. Verstuur geen mp3 bestanden, gebruik in plaats daarvan een privélink met SoundCloud!

Tip 4: Naast jezelf promoten via e-mails is het erg belangrijk een netwerk op te bouwen. Nadat je jouw werk hebt aangeleverd komt het vaak voor dat je opdrachten aangeleverd krijgt voor spotjes of films. Hoe groter je repertoire, hoe makkelijker het wordt.

Toon en Jelle geven aan dat zij per nummer de meeste resultaten hebben geboekt met exclusieve deals. “Er zijn non exclusieve deals maar uit ervaring zijn dat niet de beste deals” aldus Jelle. Labels waar de nummers exclusief staan doen meer moeite voor jou als componist.

Huidige trends

Inspiratie nodig? Laat je inspireren door de huidige reclames of series op tv.

Tip 5: Wanneer bijvoorbeeld een artiest als Ed Sheeran een 90s nummer uitbrengt willen publishers vaak 90s muziek, de trends hebben een grote invloed! Daarnaast zijn hybride tracks erg populair, hierbij komen organische en elektronisch geluiden samen. Momenteel is er ook veel vraag naar wereldmuziek, bijvoorbeeld naar Turkse, Marokkaanse en Arabische muziek

Tip 6: De grootste publishers op het moment zijn: Strengholt Music Group, Warner/Chapell, Universal Music, EMI Music Publishing en Sony Music Publishing.


Zoals de professionals al zeggen, netwerken is enorm belangrijk in deze branche! In plaats van dit verslag lezen kun je zelf ook deelnemen aan de webinars van Music Motion. Bekijk de aankomende webinars en schrijf je in!

Bekijk aankomende evenementen

Gerelateerde blogs op Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: music motion, partner, production music