Bloed, zweet en Gigs. Identity Circus is een hardwerkende band waar je als luisteraar snel van gaat houden. Met Indie – Pop/Rock gaat de Utrechtse band langs vele podia in Nederland en ook nu komt er weer een mooie tour aan. Frontman Ricco Martino Fiorito geeft een mooi inkijkje in de plannen met de band, het regelen van Gigs en de strategie: ‘Als je geld wilt verdienen als artiest moet je verder kijken dan een gage’.
Waar begin je als band als je een tour door Nederland wilt opzetten?
‘Ons idee was om gericht optredens te gaan zoeken in de steden waar veel gebeurd en live muziek is. Denk aan Tilburg, Nijmegen, Amsterdam, Den Haag etc. Je kan beginnen met overal te kijken waar live muziek is maar als je focust op grote steden kan je daarnaar doorgroeien naar plekken die daarbuiten liggen’. Binnen de steden kun je het beste beginnen bij de kleinere muziekcafés legt Ricco ons uit: ‘Door daar lokaal te spelen ga je trapsgewijs op steeds grotere locaties komen, zo zijn bijna alle bands begonnen. Je kan wel meerdere grotere poppodia gaan aanschrijven maar als klein beginnend bandje moet je meer in je harnas hebben om daar binnen te komen’.
Is het belangrijk om live te spelen als band?
‘Ja, in het begin speelden we zoveel mogelijk live om podiumervaring op te doen. Ontelbare keren live spelen zodat de nummers erin slijten en ervaart wat het publiek meemaakt. Je wordt er zelf zo snel beter van. Bij repetities heb je niet die extra spanning als bij live spelen. Op het podium moet het gebeuren. En je voelt de reactie van het publiek meteen’.
Ricco op de gitaar
Moet je er als artiest altijd voor zorgen dat je gage krijgt voor voor optredens?
De frontman van Identity Circus is daar duidelijk over, altijd zorgen als artiest dat je gage krijgt. ‘Ook kleinere muziekcafés hebben meestal een budget van tussen de 100 en de 200 euro. Die moet je gewoon vragen want je trekt mensen aan die geld uitgeven, je biedt het café iets. Als je het niet doet maak je de markt kapot als je gratis blijft spelen’.
Sommige kroegeigenaren zijn moeilijk te overtuigen, heb je nog tips over hoe je dit aanpakt als artiest?
‘Veel café eigenaren willen niet het risico lopen dat zij 150 euro betalen voor een artiest en dat er niemand komt. Ik gooi het dan meestal over een andere boeg en maken we een andere deal. Dan spreken we af dat we 3 euro per persoon krijgen die binnen is. Als er niemand komt maakt de kroegbaas geen hoge kosten’. Maar er is nog een soort deal die Ricco speciaal met ons wilt delen: ‘Soms pakken we een percentage van de baromzet. Een uur tot half uur na de show krijg je dan 15 procent van de baromzet en spreid je op die manier het risico tussen horeca en band. Wat centraal staat bij deze afspraken is jezelf positief en ondernemend opstellen tegen een eigenaar. Links of rechtsom, dan kom je meestal tot een mooie regeling tussen locatie en artiest’.
Het contact zoeken met een kroeg, hoe doe je dat dan?
‘Als artiest moet je begrijpen waarom een kroegeigenaar een band neerzet. Die programmeert live muziek om mensen binnen te krijgen. Probeer je in te leven in de wensen van de eigenaar zodat hij geïnteresseerd raakt in wat jij te bieden hebt. Hij krijgt zoveel ongeïnspireerde mails binnen van artiesten, maak het leuker en laat zien dat je niet iedereen zomaar klakkeloos aanschrijft’. Maar hoe pak je dit aan als artiest?
‘Kom er achter wie diegene achter de kroeg is zodat je een persoonlijke mail naar diegene kan schrijven. Probeer in deze mail een link te leggen tussen de jou als band en de plek waar je speelt. Zo was ik bijvoorbeeld in mijn studententijd veel in Nijmegen aan het stappen en heb er veel vrienden opgedaan. Als ik een locatie in deze stad aanschrijf dan vertel ik dat ik denk dat voor beide partijen interessant is om ons te boeken. Wij kunnen spelen buiten onze eigen stad en zij hebben er iets aan doordat ons netwerk langskomt bij het optreden’.
De Utrechtse band op het Paradiso podium
Een band op Gigstarter vertelde ons dat veel artiesten het verkoop van merchandise onderschatten, wat vindt jij daarvan?
De zanger knikt instemmend: ‘Mee eens, ik vind dat bij geld verdienen als artiest verder moet kijken dan gage. Als mensen iets tofs vinden zijn ze geneigd om iets mee naar huis te nemen om de avond te herinneren of de band te steunen. Je moet wel zorgen dat je producten aanbiedt die goed genoeg zijn om te verkopen. Daar hebben we voor de nieuwe tour bedacht dat we tasjes erbij moeten verkopen die moeten inhaken wie of wat wij zijn. Dit zorgt voor een mooie goodie bag waar onze mascotte, de tijger, centraal staat’.
‘Bij onze release show haalden we 400 euro op met verkoop van vooral de cd en het tasje. Je merkt dat het werkt. Al gaat de verkoop bij een release show natuurlijk gemiddeld beter door de opkomst en de bekenden. Maar toch kan het elk optreden voor 50 euro extra zorgen en blijven mensen ook denken aan jouw muziek’.
Jullie gaan een mooie tour tegemoet deze maanden waarin jullie samenwerken met een artiest, mogen jullie deze al onthullen?
‘Dat doen we graag bij deze. Het is Jasper Mook, bekend van de beste singer songwriter van Nederland maar speelt op deze tour met zijn hele band en dat sluit perfect bij ons aan. Wij kennen hem via onze gezamenlijke boekingskantoor Postulart music. Hij brengt een nieuwe single uit en het leek ons leuk was om een package deal aan te bieden aan kroegen. Heb je meteen een avondvullend programma als tent, een muziekfeestje is gegarandeerd!’.
Als aanvulling op het tourschema heeft Ricco nog een troef die hij regelmatig speelt met de band. ‘Zoek naar lokale artiesten op de plekken waar je wilt of gaat spelen. Stel je komt uit Amsterdam en gaat in Eindhoven spelen, dan zoek je soortgelijke bands in Eindhoven op en dan regel je voor elkaar een optreden in jouw huisstad. Zo help je elkaar met je eigen netwerk ook nog als muzikanten’.
Het schema van de aankomende tour van Identity Circus
Welke plek heeft jouw positief verrast tijdens de optredens afgelopen jaar?
‘Ik vind de Altstadt in Eindhoven een toptent. Het formaat is mooi en het geluid supergoed. Het was een echt mooi feestje toen we daar speelden met Identity Circus. Een van onze grotere optredens van het jaar’.
Je noemde al Postulart music, voelde jij dat het tijd was voor een samenwerking?
‘Wij hebben nooit de illusie gehad dat we alles alleen konden doen. Toch heb je een netwerk nodig van mensen die verstand hebben van bepaalde zaken. Joris van Postulart music helpt ons met digitale en fysieke distributie, een deel promotie/pr voor de tour en boekingen voor festivals. Het is goed om iemand buiten de band te hebben die jou helpt en dingen kan beoordelen. Zo helpt hij enorm met media aanschrijven want daar heb ik minder verstand van. We zoeken de lokale media, kranten en radio, op die bij de optredens horen. Op heel veel plekken wordt het geplaatst en heeft een groot lokaal bereik. Het bereikt ook meteen de juiste mensen, de lokale inwoners die naar een concert van ons kunnen’.
Een incident brak de plannen voor de vorige tour op, wat gebeurde er precies?
‘We hebben onze plaat uitgebracht in oktober en wilden meteen een tour erachteraan doen. Kort na ons eerste optreden in Amersfoort liep onze bassist Jelle een blessure aan zijn duim (een ski duim!) en lag er een flink aantal weken uit. Hierdoor moesten we de tour cancelen. Van de nood hebben we een deugd gemaakt en op veel verschillende plekken akoestisch opgetreden. Daarmee verbreed je de ‘markt’ waarin je kan spelen en muzikaal verbeter je jezelf. Na vier of vijf weken kon Jelle al weer spelen en zo hebben we ook meteen nieuwe nummers opgenomen’.
Wat zijn de toekomstplannen met Identity Circus?
‘We hebben onze show uitgewerkt zoals we het graag willen hebben en zijn klaar voor de tour, het wordt een feestje! In januari en februari is de eerste deel van onze tour. Dan gaan we met volle vaart het festivalseizoen in waarin we veel hopen te spelen. Die linkjes proberen we al te leggen tijdens onze tour door lokale festival organisatoren uit te nodigen’.
Ook ziet de band veel kansen voor na het festival seizoen. ‘In het najaar willen we graag de popronde doen omdat we qua niveau er klaar voor zijn denk ik. Zo’n tour door het hele land zou heel gaaf zijn en goed aansluiten op onze ‘stedengedachte’ om lokale vuurtjes aan te wakkeren voor Identity Circus’.
Wil jij zo’n leuke goodiebag winnen van Identity Circus inclusief cd, sleutelhanger en meer?
Mail dan het antwoord op de vraag ‘ Op welk podium in Amsterdam staat Identity circus tijdens de aankomende tour?’ naar info@gigstarter.nl en de gelukkig winnaar krijgt van ons een berichtje.