Achter de schermen: Alyssa Mahler (Voordekunst) ziet dat crowdfunden werkt

Bij Tom van der Velpen

Alyssa Mahler werkt sinds 2015 bij de crowdfundwebsite Voordekunst. Het Nederlandse platform is gericht op de cultuursector, alle soorten makers en instellingen kunnen op de website een campagne beginnen om geld op te halen. Met succes want via Voordekunst zijn al meer dan 4000 projecten succesvol gefinancierd. Alyssa ziet als projectmanager per jaar honderden crowdfund projecten van artiesten voorbijkomen. We spreken haar over Voordekunst en effectieve manieren van geld ophalen. Daarnaast geeft ze een aantal handige crowdfund tips voor artiesten.

Wat is jouw precieze rol bij Voordekunst?

‘Ooit ben ik begonnen bij Voordekunst als projectassistent. Als assistent heb je direct contact met de makers die een crowdfundingscampagne willen opzetten. Je helpt ze o.a. met de campagne pagina en een goede start te maken. Inmiddels ben ik projectmanager en stuur ik het projectteam aan van drie assistenten. Iedereen is verdeeld over verschillende disciplines (theater, dans, cabaret etc.) met als uitzondering muziek. Muziek is bijna even groot als andere disciplines bij elkaar en het hele team werkt eraan mee.'

‘Ook ontferm ik mij over grotere campagnes op Voordekunst. Denk aan bijvoorbeeld instellingen en theaters die een groter bedrag willen binnenhalen; beginnend bij 20.000 euro. Daarnaast geef ik veel presentaties over crowdfunding en Voordekunst.’

alyssaAlyssa Mahler

Geef je meer persoonlijk advies bij grotere projecten?

‘Iedereen krijgt sowieso persoonlijk advies. Je merkt bij grote organisaties met meer medewerkers dat je meer draagvlak moet creëren en dat voor iedereen duidelijk moet zijn wie welke rol heeft in de crowdfundcampane. We denken bij iedere campagne heel erg mee hoe de makers de donateurs kunnen benaderen.’

Wat is het verdienmodel van Voordekunst?

‘We krijgen een fee van 7 procent (excl. BTW) over het opgehaalde bedrag van de crowdfund en een kleine startcontributie van 100 euro (excl. BTW). De startcontributie hebben we ingevoerd zodat alleen makers meedoen die serieus een campagne willen opzetten en wij ook startkosten kwijt zijn aan begeleiding. Daarnaast komen er inkomsten uit workshops, presentaties en adviestrajecten over crowdfunden. Ook dragen onze partners bij aan crowdfundingcampagne via Voordekunst.’

Waar moeten artiesten die crownfunden op letten?

‘Iedereen die bij ons aanklopt, wil met crowdfunding voornamelijk geld ophalen. Maar vergeet niet dat het ook een hele goede promo campagne is. Als je campagne afgelopen is heb je een flink aantal betrokken fans erbij. Blijf deze contacten ook onderhouden na de campagne.’

‘Denk ook goed na hoe je het gaat bekostigen. In veel gevallen wordt crowdfunding als sluitpost ingezet. Bijvoorbeeld: tachtig procent is dan al binnen via andere financiering. Dankzij bijvoorbeeld een subsidie van het Sena fonds. Het laatste deel wordt dan opgehaald via crowdfunding. Negen van de tien keer wordt door muzikanten geld opgehaald voor een EP of album. Als het bedrag minder hoog is, zoals bij het opnemen van een album, kan je vol voor crowdfunding gaan en is het relatief behapbaar het eindbedrag binnen te halen.’

Korte introductievideo Voordekunst

Wat moet je als artiest absoluut niet doen bij een crowdfund campagne?

‘Op Voordekunst heb je een eigen projectpagina. Op deze pagina staat een video met een presentatie, daaronder een wervende tekst en als afsluiting de tegenprestaties voor een donatie. Vooral bij tegenprestatie is het belangrijk dat je niet teveel aanbiedt voor een te klein bedrag. We hebben ooit een bandje gehad die huiskamerconcerten weggaf. Uiteindelijk moesten ze naar Maastricht om op te treden en hielden ze niet veel over van de opgehaalde 100 euro. Wees kritisch, wat geef ik voor een bepaald bedrag weg en staat het tot verhouding. Een album voor 10 euro weggeven moet je niet doen vind ik. Het is een bedankje voor de donatie en mag voor hogere donaties.’

Dat moet je als maker dus realistischer inschatten?

‘Precies ja. Maak tegenprestaties ook exclusief. Dat kan ook zonder geld er tegenaan te gooien. Handtekening op albums, meet & greets bij de show en meer. De donateur kan ook kiezen om niets terug te willen. We vinden tegenprestaties belangrijk omdat het een soort van publieksbinding is. Als je bijvoorbeeld een extra album bij de tegenprestatie geeft kan diegene het weggeven aan iemand anders en bereikt het mensen die niet in jouw netwerk zitten. Donateurs worden dan ook ambassadeurs.’

Waar moeten makers op letten bij het maken van de presentatie video?

‘Het is goed om te realiseren dat mensen geven aan mensen. Een deel doneert aan je crowdfund omdat ze je muziek goed vinden maar de meerderheid draagt bij omdat ze jou een leuk persoon vinden en het gunnen. Laat daarom ook de presentatie persoonlijk overkomen.’

Wat is de ideale duur van een campagne?

‘Als je gaat crowdfunden ben je 35 dagen aan het campagne voeren. Ik zou een langere periode niet aanraden omdat het best intensief is en campagne ups en downs heeft. De dalmomenten zijn meestal bij de 40 en de 60 procent van het opgehaalde bedrag. Bij de eerste 40 procent weet je wie je moet benaderen, en daarna zakt het in. Bij 60 procent duurt de campagne vaak nog twee weken en is de urgentie vaak niet hoog bij donateurs. Bij lange campagnes zijn die dalen wel heel diep.’

‘In die 35 dagen moet je stapsgewijze communicatie toepassen. Niet als je net live gaat met het project iedereen benaderen. Doe dit in fases, begin je bij je innner circle en zet elke keer een stap naar buiten. Hoe verder een donateur van je af staat, hoe later diegene het bericht van de campagne moet krijgen. Mensen zijn het minst geneigd om te doneren als er nog maar 2% op de teller staat. Je inner circle helpt je van de 0 af en zorgt voor een vliegende start.’

Marvin Dee band had ook een succesvolle campagne op Voordekunst, zoals veel andere Gigstarter artiesten.

Welke muzikale projecten hoop je meer te zien?

‘Ik hoop dat muzikanten Voordekunst nog meer gaan gebruiken voor marktonderzoek. Dat de crowdfund in principe niet om een bepaald bedrag gaat, maar het ophalen van hoeveelheid geïnteresseerde bezoekers voor bijvoorbeeld je tour. Wil je in Paradiso staan en kijken hoeveel animo er voor is? Gebruik een crowdfund. Deze opzet ontplofte bij de reünie van K-otic helemaal. Ze verkochten Afas live helemaal uit en konden de show door laten gaan.’

Soms doen artiesten niet graag aan marketing. Hoe kijk jij er tegenaan?

‘Dat zal altijd blijven. Bij elke kunstvorm. Het helpt dat crowdfunding een concrete tool is om te gebruiken. Ongeacht of je het leuk vindt of niet. Je volgt een aantal stappen en meestal kom je dan bij je doel. Ik denk dat helpt dat we een academie hebben gemaakt die je concreet kan helpen. Soms horen we ook dat iemand marketing van tevoren vreselijk vindt, en aan het einde van de campagne ontpopt tot marketing expert.’

Raad je ook weleens mensen af om te gaan crowdfunden?

‘Zeker, als ze bijvoorbeeld in een te vroeg stadium zijn met het project en het nog niet concreet genoeg is. Of als je net het conservatorium afkomt, raden we het af om meteen 40000€ op te halen want dat gaat met je huidige achterban waarschijnlijk niet lukken. We zeggen nooit dat het niet mag. De crowd bepaalt uiteindelijk of je het eindbedrag haalt.’

Mooi streven dat jullie alles toestaan, maar het lijkt mij wel negatief voor de jaarcijfers van Voordekunst.

‘Gelukkig luisteren veel mensen naar ons advies. En vorig jaar slaagde 84% van de projecten. Dat is best hoog, zeker vergeleken met onze internationale concurrenten als Kickstarter. Het komt denk ik omdat we verwachtingen temperen en duidelijke begeleiding geven.’

Zijn er nog meer verschillen tussen jullie en de internationale crowdfundpagina Kickstarter?

‘Kickstarter heeft geen IDEAL mogelijkheid. In Nederland hebben we geen credit kaart cultuur, en betalen we via app, internet en andere kanalen. We hebben daarnaast ook partners die doneren via Voordekunst. Zoals AFK, Prins Bernard Cultuurfonds en meer. Hiermee kan je een extra boost krijgen in jouw campagne.’

Wat is de grootste uitdaging voor Voordekunst de komende tijd?

‘Dat blijft het bereiken van nieuwe makers en zorgen dat we blijven groeien. Voor komende jaren willen we dat het aan de donateurskant van crowdfunding naar crowdkeeping gaat. Hoe houd je de donateurs vast, voor ons als Voordekunst maar ook voor de makers. Daar kunnen we nog beter in faciliteren!’

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Op de hoogte blijven van Gigstarter en zijn artiesten?
Meld je aan voor de kwartaal nieuwsbrief

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: voordekunst, gigstarter, alyssa