De Popronde is het grootste rondreizende festival van Nederland. In meer dan 40 steden krijgen talentvolle acts de kans om de podiumkunsten te laten zien. We spraken Chris Moorman, hoofd marketing van de Popronde over wat er komt kijken bij de productie van zo’n groot festival, hoe je de selectie doorkomt als artiest en de toekomstplannen in België.
Voor de goede orde, wat is de opzet van de Popronde?
De Popronde duurt elf weken en vindt plaats op allerlei locaties in het centrum van de verschillende steden. Ik denk dat we ongeveer gemiddeld op 35 optredens per stad zitten op gemiddeld 18 locaties. Deze locaties variëren van kroegen, poppodia tot aan kapperswinkels. Alles waar geluid geregeld kan worden en bezoekers kunnen staan kan een locatie zijn.
Als hoofd marketing, wat houdt jouw takenpakket bij de Popronde precies in?
De ‘main’ dingen die ik doe zijn de marketing, promotie, publiciteit en communicatie van het festival. Dat houdt in dat ik het contact met de mediapartners onderhoud maar ook de communicatie vanuit Popronde landelijk doe. Daarnaast doe ik ook de communicatie met de selectiecommissie, bands en lokale coördinatoren. 41 steden doen we dit jaar aan, en daarom hebben we minimaal 41 coördinatoren. En als de Popronde begint help ik ook mee met de productie. Heel breed, maar daarom erg leuk.
Chris Moorman van de Popronde
Zo veel locaties en artiesten die uiteindelijk meedoen aan de Popronde, wie doet de programmering en productie in de steden?
We hebben lokale coördinatoren in iedere stad zitten en die verzorgen daar de programmering en doen grotendeels de productie. Deze coördinatoren hebben een passie voor muziek en zijn op de hoogte van de mogelijkheden in de eigen stad. De coördinator gaat bij de locaties langs met zijn ideale programmering, bestaande uit Popronde artiesten voor die locatie.
Hij of zij laat dan wat tracks horen aan de eigenaar en die selecteert uiteindelijk zijn favoriete artiesten die mogen spelen op de locatie. Het aanbod van artiesten is heel groot, we hebben vorig jaar 137 bands geselecteerd en dat gaat van metal tot hiphop. De coördinatoren zijn geen vrijwilligers trouwens, ze krijgen een coördinatorenvergoeding voor het werk.
Zoals het klinkt kom je de boeker heel erg tegemoet. Ieder krijgt een lijstje, artiesten nemen hun eigen gear mee, het is bijna te mooi om waar te zijn als boeker. Geweldig, toch?
Ja, maar dat moet ook. Voor de boeker en locaties die niet standaard muziek programmeren moet er zo weinig mogelijk werk in zitten, want het boeken van live muziek is niet hun core business maar vinden het wel te gek om mee te doen. Ze betalen een gage voor het optreden op basis van de vraagprijs die bands zelf aangeven via ons systeem.
En de coördinator regelt dat allemaal?
Ja, maar er is altijd direct contact tussen muzikant en locatie. In sommige gevallen vindt de locatie het prettig dat de coördinator de onderhandelingen voor ze doet. Dan wordt er weleens wat heen en weer gesmeten met de prijzen en de slaapplek, eetmogelijkheden. De gebruikelijke onderhandelingen.
Rockband Rhinorino in actie op de Popronde 2015
Er zijn vier steden bijgekomen, vanwaar deze uitbreiding?
We zijn vorig jaar uitgebreid met onze zondagen en dat was een succes. Toen was het idee om negen zondagen toe te voegen. Zodat we rond de veertig steden uitkomen. Het streven is altijd dat er in deze steden meer dan 15 locaties zijn. Het moet namelijk gaan leven in de stad zodat in de ideale situatie media en bezoekers speciaal naar de stad toe gaan voor de Popronde.
Merk je nog een verschil in de plekken, leeft het meer in de grote steden of juist in de kleinere steden of bepaalde provincies?
Ik denk dat het heel verschillend is per stad. Je niet kan zeggen dat het in de grote steden meer leeft dan in de kleine steden. In Wageningen is de Popronde bijvoorbeeld hét evenement van het jaar. Dat is echt waanzinnig. Daar staat 100 man voor de kroeg die helemaal volstaat omdat ze er niet meer in kunnen. Ja, dat is heel cool om te zien!
De artiesten van Gigstarter hebben ook vragen ingestuurd, allereerst: hoe gaat jullie selectieproces wie mee mag doen aan de Popronde en waar letten jullie op?
Iedere in Nederland wonende act mag zich aanmelden, mits ze live spelen en eigen werk spelen. Vanaf 1 december gaan de online inschrijvingen open en die blijven open tot 1 maart. Bands kunnen zich aanmelden met een online profiel, die eigenlijk bijna hetzelfde is als het Gigstarter profiel. Dit jaar zijn er iets meer dan 1300 aanmeldingen. Wij van de Popronde doen de preselectie en daar komen ongeveer 400 bands in 17 verschillende genres uit. Deze artiesten gaan dan uiteindelijk naar de selectiecommissie toe.
De Popronde neemt letterlijk en figuurlijk de stad over zoals hier in Wageningen
Hoe ziet die grote preselectie eruit?
We kijken van tevoren naar de balans in de programmering en keuze voor de genres. Hoeveel hiphopacts willen we bijvoorbeeld uiteindelijk aanbieden? Deze inschatting baseren we voornamelijk op onze ervaring uit vorige edities, de vraag naar bepaalde muziek en de trends in de muziekwereld. Belangrijk is dat we de kwaliteit laten bepalen. We houden niet vast aan 125 of 130 acts, vorig jaar werden het er bijvoorbeeld 137. Want er waren 137 acts goed genoeg en die 138e niet. Wat ons betreft is alles in de preselectie goed genoeg, maar de selectiecommissie bepaalt dat eigenlijk.
Mischa, onze artistiek leider doet de preselectie. Wij tweeën nemen dan die lijst nog een keer door en ik ben dan de tweede luisteraar ofwel tweede oor. En de twijfelgevallen geven we dan nog eens extra de aandacht. Vanuit deze preselectie gaan ze naar de selectiecommissie. Deze commissie bestaat uit allemaal mensen die artistiek inhoudelijk werkzaam zijn in de Nederlandse muziek business, van muzikanten tot aan programmeurs. Ze vertegenwoordigen alle soorten genres en krijgen een selectie van het genre waarin ze gespecialiseerd zijn opgestuurd. Zij stemmen eigenlijk alleen maar ‘ja’ of ‘nee’ voor elke artiest. De artiesten met meerdere stemmen worden uiteindelijk geselecteerd voor de Popronde.
Heb je tips voor artiesten om meer kans te maken om door te komen in de selectie van de Popronde?
De allerbeste tip is eigenlijk, het stukje lezen wat Jasper van Vugt vorig jaar heeft geschreven voor de Popunie. Hij heeft erg handige handleiding gemaakt met 15 tips om in de Popronde te komen.
Een speciale tip van mijn kant voor de artiesten die zich eerder hebben ingeschreven maar toen niet door de selectie kwamen, laat altijd ontwikkeling zien in datgene waar je mee bezig bent. Hoeft niet zozeer op muzikaal gebied te zijn, maar laat zien dat je er mee bezig bent. Stuur een bandplan mee, ‘wat zijn je je plannen, waar wil je staan over een jaar en hoe zie jij je deelname aan de Popronde daarin?’. Oh, en voor ik het vergeet, zorg voor een goed live filmpje, want we zijn een live-festival natuurlijk. Mensen baseren vaak hun keuze op het live filmpje als ze twijfelen, net als bij Gigstarter het geval is.
We horen ook veel over de Electronic Press Kit. Hoe denk je daarover?
Voor de selectie is dat nog niet zo belangrijk. Wel de foto, het moet een goede bandfoto zijn. Nooit een cover foto van een cd of een lp, dat staat gewoon niet professioneel. Zorg gewoon dat je een goede bandfoto hebt, kan een live-foto zijn maar kan ook een gestileerde foto zijn. Zorg dat het hele plaatje klopt. Sommige bio’s van artiesten die ik lees proberen een hele ‘jolig’ neer te zetten terwijl ze zware muziek maken. “Muziek klinkt alsof Johnny Cash en the Cure een baby zouden krijgen”. Sorry, dat werkt niet bij mij. Je bent bezig met jezelf te vermarkten en je kan ieder figuur aannemen dat je wilt aannemen als artiest, denk daar goed over na want alles is mogelijk.
Als artiest kom je op prachtige plekken met de Popronde, zoals hier Charl Delemarre in de Valkhofkapel in Nijmegen
En als je meedoet aan de Popronde, hoe haal je daar het meeste uit als artiest?
Het muziekwereldje is heel klein en zit vol professionals die nog steeds liefhebbers zijn. Zo komen er ook vele naar de Popronde om muzikanten te kijken en spreek ze dan gewoon aan. Sommige mensen zitten er niet op te wachten en die zullen dat echt gauw genoeg zeggen. Maar als jij met een biertje naar iemand toekomt zal 9 van 10 het biertje niet afslaan. Zo spreek je heel gemakkelijk mensen uit de muzieksector die misschien best wat voor jou kunnen betekenen. Dat is het leuke van dit wereldje, van radio DJ’s tot aan programmeurs van festivals, ze zijn heel benaderbaar.
Dit is zoveel effectiever dan over de mail. Deze mensen krijgen 100 mails op een dag en gaan echt niet overal op reageren. Nee, spreek ze aan in de popzalen en op evenementen en stuur ze daarna een berichtje via Facebook of iets dergelijks. Ook heel belangrijk, de muzikantendagen die georganiseerd worden door de GRAP en Buma Cultuur, door heel Nederland. Je betaalt 25 euro en je kan muziekprofessionals gewoon vijf minuten spreken en je demo laten horen. Naast de Popronde het beste evenement voor talentvolle muzikanten, haha.
Voor het grotere plaatje. Live-muziek in Nederland. Wij horen soms negatieve dingen, er gaat bijvoorbeeld steeds minder geld in om. Hoe kijk jij hier tegen aan, op het gebied van budget?
Het kan twee kanten op natuurlijk. Als jij bereid bent voor weinig te spelen kun je gewoon veel spelen. Als jij hoge prijzen vraagt, dan speel je minder. Dat is vraag en aanbod, dat is kapitalisme. Tenzij je heel populair bent, dan gaan mensen uiteindelijk heel veel voor je betalen alleen die weg kan een hele lange zijn. Wees kritisch op jezelf maar ook zeker op anderen.
Een afsluitende vraag; in Nederland blijven jullie maar groeien als Popronde, kunnen jullie nog uitbreiden?
Wilde plannen genoeg. We zitten in Nederland nu vol op het gebied van steden en tijd. Dus zijn we aan het kijken of we Popronde België kunnen opstarten. Dat kan binnen afzienbare tijd, ligt er aan hoe alles loopt. Daarvoor heb je een lokale partner nodig waar je gesprekken mee moet voeren, want zij kennen de steden, het land en de infrastructuur. We zijn er nog echt informatie over aan het inwinnen. Je stelt jezelf ook meteen de vraag, waarom is het er nog niet? We hebben het in Nederland al 20 jaar, misschien lukt het daar nog niet omdat het praktisch niet mogelijk is. Dus dat zijn dingen waar we nu echt mee bezig zijn. Enerverende tijden voor zowel de Popronde als live muziek.