Veel mensen die werkzaam zijn in de muziekindustrie hebben uiteenlopende functies. Zo ook de 28-jarige Hermann Houben, beter bekend als Houbie, wiens promotiebureau 'Houbie's NO MILK TODAY' ontsproten is uit een uit de hand gelopen passie. Sindsdien combineert hij zijn activiteiten als promoter en manager van artiesten met het programmeursbestaan van events en festivals. Hoog tijd voor ons om deze veelzijdige Limburger uit Amsterdam te spreken.
Hoe ben je begonnen in de muziekwereld?
'Mijn eerste feestje organiseerde ik in een illegale kelder op de NDSM-werf, een uit de hand gelopen verjaardagsfeestje met bevriende bands. Om een tweede editie met een concept zoals dit te kunnen realiseren, zonder alles uit eigen zak te moeten betalen, heb ik de naam NO MILK TODAY bedacht en het aan venues verkocht als een concept avond. De naam komt van de sixties band Herman’s Hermits en verwijst naar de live cultuur van toen. Vanaf dat moment heb ik jarenlang mijn studiefinanciering geïnvesteerd in de organisatie van vele concerten en kleine festivals in o.a. Bitterzoet, Woodstock Bloemendaal, Paradiso, Amsterdam Dance Event en Melkweg.'
'Ik had daarnaast altijd een gezonde frustratie over de Nederlandse muziekindustrie; er is veel talent dat door pers en industrie niet wordt opgepikt of zelfs niet eens ontdekt wordt. Ik ben daardoor begonnen met creatieve manieren bedenken om artiesten in de schijnwerpers te krijgen. Inmiddels is het melkvirus gepasteuriseerd tot een promotie- en managementbureau waarbij ik me vast bijt in de gevestigde regels van de verroeste muziekindustrie.'
Hermann Houben
Dit kreeg je allemaal voor elkaar zonder het volgen van een opleiding in de muzieksector, hoe kijk je daarnaar?
'Ik heb Filosofie en Klinische Psychologie gestudeerd. De fascinatie voor uit eigen ontplooiing tot iets komen heb ik thuis afgekeken van mijn vader en opa. Het is een ondernemingsdrift die voort komt uit het willen najagen van je passie en daarmee ook het verzekeren van een bepaalde vrijheid van leven. In dat licht is mijn filosofie studie misschien wel de beste muziek managementopleiding geweest die er bestond. Natuurlijk zou een muziekopleiding handig zijn geweest omdat je dan al juridische kennis vergaart en een gemakkelijk begin van je netwerk hebt. Maar als je daarnaast vanuit jezelf niet een CV opbouwt heb je daar alsnog niets aan.'
Wat viel je op toen je ging werken in de muziekindustrie?
'Altijd was ik in de veronderstelling dat talent nooit onbeantwoord blijft, maar dat is in de praktijk niet het geval. Elke industrie is mensenwerk en dus is het succes van een artiest inherent gebaseerd op netwerk, de juiste omgang met mensen en het maken van de juiste keuzes. Talentvolle artiesten zien falen op dit vlak voelt als een groot gemis voor de muziekwereld. Daarnaast viel het me op dat door de grote invloed van subsidies creativiteit en ondernemingstalent niet altijd voorop staan en er soms sprake is van een politiek spel. Daar ben ik zeer sceptisch over, maar het blijft ook uitdagend. Een prangend voorbeeld uit de praktijk is de Uitmarkt, waar ik eerder een stuk over schreef.'
Je bent momenteel manager van Bye Beneco (ZA), Bobbi en Walden. Was het managen meteen een rol die jouw lag?
'Artiesten management is het mooiste wat er is. Het is de meest pure vorm van iets creëren wat nog niet bestaat. Het vergt veel creativiteit en wilskracht en ik ben ook altijd emotioneel betrokken. Het is tevens de moeilijkste taak in de muziekindustrie, je moet er vol voor gaan maar hebt geen zekerheden. Er is geen zekerheid of alle energie die je in een artiest stopt zich ook uitbetaald in succes. Misschien stopt een artiest opeens of breekt hij niet door. Elke stap kan op elk moment mislukken en uit je handen glippen. Uiteindelijk is het mijn doel om fulltime bezig te kunnen zijn met het managen van enkele artiesten die op de lange termijn op de radar blijven en daar samen mee de wereld te veroveren. Vooralsnog gebruik ik dat netwerk en die energie ook in de promotie en in de festivalwereld.'
Bobbi - Dans Mon LitMet de Nederlandse Bobbi heb je je zinnen gezet op doorbreken in Frankrijk en met het Zuid-Afrikaanse Bye Beneco richt je je op Europa. Kan je ons meer vertellen over hoe dit gaat?
'Met Bobbi heeft een kruisbestuiving plaatsgevonden tussen de beste muzikanten uit Parijs en de getalenteerde frontvrouw Margriet Planting, die de seks en liefde van de Franse chansons bijna letterlijk uitademt. We hebben dit jaar een begin gemaakt met het opzetten van een internationale lanceringscampagne. Dat de release party van de debuut single in Parijs plaatsvond is uiteraard geen toevalligheid.’
‘Bye Beneco is een band die ik zelf al geruime tijd luisterde. Toen we de kans hadden ze te boeken voor Mandala Festival twijfelde ik geen moment en is er iets gaan groeien. Na een aantal Europese tours verhuist de band naar Berlijn om vanuit daar samen Europa verder te kunnen veroveren. De eerste contracten met Europese partijen liggen al op tafel.'
Denk jij dat het sowieso interessant is voor Nederlandse artiesten om zich te richten op het buitenland?
'Het is elke artiest aan te raden zo snel mogelijk ook aan het buitenland te gaan denken. Nederland is een land dat bijna geen muziek scenes kent en bovendien heel klein is. Mijns inziens is de Nederlandse muziekindustrie erg naar binnen toe gericht en worden artiesten veel te weinig gestimuleerd te denken in alle creatieve mogelijkheden van deze tijd. Het is verdomme 2019! Laatst verscheen er in mijn dagdroom een artiest die doorbrak naar de maatstaven van Hilversum, die daardoor zichzelf zodanig in een Nederlands keurslijf had ontwikkeld dat succes in het buitenland bij voorbaat al kansloos was.'
Wat is het belangrijkste waar een goede manager van muzikanten in jouw ogen aan moet voldoen?
'De belangrijkste taak van een manager is om het schip te sturen en ten alle tijden te weten welke koers je moet varen, hoe je deze moet bijsturen en welke alternatieve routes er zijn. Dat geldt niet alleen op zakelijk en creatief niveau, maar ook op psychologisch niveau. Naast netwerk en inzicht sta je een artiest namelijk ook persoonlijk en emotioneel bij. Een artiest kan alleen succesvol zijn als diegene vertrouwen en zekerheid heeft en mensen om zich heen heeft die het beste uit hen naar boven haalt.'
Bye Beneco - It's Not True LoveWat is volgens jou het juiste moment voor artiesten om een manager te nemen?
'Daar ga ik een onbevredigend antwoord op geven: dat verschilt echt per artiest. Er zijn in ieder geval een aantal randvoorwaarden die moeten kloppen. Er moet een persoonlijke klik zijn en het moet de juiste persoon met de juiste capaciteiten zijn, passend bij wat je op dat moment als artiest nodig hebt. Daarnaast is realiteitszin ook belangrijk. Een manager kan pas goed werk verrichten als je als artiest de basis al op orde hebt. Hoe groot is je passie? Hoe ver denk je te komen? Ben je bereid alles voor je droom op te geven? Wat kun je zelf al doen?'
Je bent ook co-programmeur van het Mandala Festival. Wat wilden jullie met de programmering op Mandala festival neerzetten?
'Ik heb de afgelopen jaren veel programmering gedaan, maar met Mandala kreeg ik als compagnon van Chafik Benhmidouch de kans om voor het eerst met een ruim budget te werken. We programmeren als duo vanuit passie en een ruime blik, zonder ons te laten leiden door conventies. Mandala is een festival dat écht gebaseerd is op een ontdekkingsreis. Zo zijn er verder geen traditionele podia, maar zogeheten tribes. Dit zijn kleine dorpjes die elk gebouwd en bewoond worden door partijen in het land die elk uit een andere scene komen en hun achterban meenemen. Dat maakt het festival heel divers. Daar past dus ook een gedurfde programmering bij van het beste en gekste uit alle windstreken: van Syrië tot Mali, van New York tot in Istanbul. Met als hoogtepunten Gaye Su Akyol (TUR), Juiceboxxx (USA), TERAKAFT (MAL), Omar Souleyman (SYR) en de Nederlandse verassing Zep & Friends. Die laatste hadden we als kleinste act bewust een headliner spot gegeven.'
Sfeerimpressie van het Mandala festival 2019
Hoe is het om als programmeur aan de andere kant van de onderhandeltafel te zitten?
'Voor het verkrijgen van een volledig inzicht van hoe de muziekindustrie werkt is het denk ik noodzakelijk om aan alle kanten van de onderhandelingstafel te kunnen zitten. Het behartigen van de belangen van de artiest staat bij mij daardoor nóg hoger in het vaandel. Je kent de grenzen, maar ook de kansen van een onderhandeling vanuit elke positie.'
Heb je nog tips voor de artiesten die op Gigstarter staan en meer willen optreden?
'Wat Gigstarter goed doet is dat het muzikanten letterlijk laat beginnen op het podium. Uiteindelijk valt en staat alles in de muziekindustrie met wat je op het podium laat zien. De rest is in feite alleen maar decor. Wat ik beginnende artiesten verder wil meegeven is dat ze zich niet moeten blind staren op een contract bij een label of groot boekingskantoor. Het enige wat je in het begin nodig hebt naast je muziek en je live performance is een goede manager of onafhankelijke promotor die je helpt je muziek te plannen en in te pakken om het naar een hoger level te brengen.'
Wat zijn jouw eigen toekomstplannen, zit je over vijf jaar nog in de muziek?
'Absoluut, grootser en beter dan ooit! Ik wil de sporen die ik in Nederland als promoter verdient heb ook in het buitenland meer voort zetten. De komende 5 jaar heb ik gepland voor een internationale uitbreiding. Ik zit zo vol ideeën dat het allemaal niet gaat passen in 5 jaartjes.’
Gerelateerde blogs van Gigstarter:
Op de hoogte blijven van Gigstarter en haar artiesten?
Meld je aan voor de kwartaal nieuwsbrief