Er zijn duizenden mensen die een succesvol muziekproducer willen worden, maar voor weinig mensen wordt dit ook realiteit. Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten die je moet hebben en wat houdt het produceren precies in? Wij vroegen het aan Crip Theeuwes, de ervaren muziekproducer uit Tilburg en eigenaar van Volver Studio.
Wie bent u en wat doet u precies?
‘Ik ben Crip Theeuwes, 48 jaar. Ik werk al vanaf mijn 18e/19e als muziekproducer, eigenlijk al heel mijn leven. Ik ben een musicoloog en ik heb muziekwetenschappen gestudeerd. Naast mijn werk als producer heb ik ook nog een opleidingsinstituut met ongeveer vijftig leerlingen. Op dit opleidingsinstituut leren zij alle fijne kneepjes over muziekproductie.’
Crip aan het werk in zijn studio
Hoe gaat het produceren in zijn werking?
‘Het woord ‘Producer’ is erg verwarrend. Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen producer in de klassieke zin van het woord en een dance producer. Dance producers zijn mensen die met behulp van computers composities maken, vaak in hun eentje. Een producer in de klassieke zin van het woord is iemand die anderen begeleidt in hun opnameproces.’
‘Je taak als producer is om het muzikale idee dat de klant heeft zo goed en zo overtuigend mogelijk te realiseren. Het is dus heel belangrijk dat je een idee hebt van wat de klant voor ogen heeft. Daarnaast gaat het er ook om dat je de dingen die bijzonder zijn in de productie weet te versterken en de dingen die minder goed zijn onder de mat weet te schuiven. Op muzikaal niveau moet je behoorlijk mee kunnen denken. Ook moet je historisch besef hebben van hoe genres elkaar beïnvloed hebben. Dingen worden nu anders gedaan dan twintig jaar geleden, daar zit een geschiedenis aan vast die je moet kennen om te begrijpen wat een klant voor ogen heeft. Natuurlijk moet je ook de techniek goed kunnen bedienen, alle apparatuur zorgt ervoor dat ik wat ik klankmatig voor ogen heb, kan realiseren.’
Ook Gigstarter act, Red Herring nam het laatste album Here to Distract you op in de Volver Studio.In welke genres werkt u vooral?
‘Ik doe eigenlijk alle genres die ik begrijp en voel. Bij sommige genres is dit namelijk niet het geval, van metal schiet ik een beetje in de lach en hiphop is ook niet aan mij besteed. Qua klanten heb ik vooral wereldmuzikanten. Op dit moment ben ik bezig met een flamenco plaat (Spaanstalige muziek, red.). Ook doe ik vaak Braziliaanse muziek, en daarnaast ook nog af en toe wat pop maar minder prominent.’
Hoe bent u begonnen?
‘Ik begon eigenlijk al met producen voordat ik ging studeren. Het begon met gitaarspelen toen ik elf was en op mijn twaalfde schreef ik mijn eerste liedje. Dit heb ik jaren gedaan en ik ben ondertussen in een band gaan spelen.'
'Gaandeweg kwam ik erachter dat ik meer geïnteresseerd was in geluid, dit vooral omdat ik constant bezig was met de klank en voortdurend andermans muziek aan het draaien was. Zodoende wist ik dat ik hier meer mee wilde gaan doen dus besloot ik een lening aan te vragen bij de bank. Hiermee kon ik mijn eerste studio beginnen, eerst vanuit mijn studentenkamer in Utrecht en al snel vanuit een groter pand. Inmiddels zit ik nu in mijn vijfde studioruimte, een grotere ruimte zodat dit goed te combineren is met de opleiding. Tegenwoordig kan er tijdens opnamesessies lessen gegeven worden in een andere ruimte, dit kon voorheen niet.’
Een deel van Crip's studio in Tilburg
Hoe lang bestaat de opleiding al en was dit iets wat u altijd al wilde doen?
‘De opleiding zoals hij vandaag de dag is, bestaat pas sinds 2011. Echter werd hiervoor al wel lesgegeven in privésfeer. De opleiding was direct een succes en heeft tegenwoordig vijftig leerlingen. Dit is natuurlijk niet de kern van mijn business, ik vind het het leukst om met produceren bezig te zijn, maar financieel gezien is het een hele goede manier om de boel draaiende te houden. Als producer zijnde verdien je aardig, maar je doet vaak zaken met mensen die geen of weinig geld te besteden hebben (er zijn natuurlijk wel uitzonderingen). Daarnaast vind ik lesgeven erg leuk en ben ik op een leeftijd waarop ik voldoende heb te vertellen over de branche.’
U heeft samengewerkt met onder andere Dewi en Miss Montreal, hoe komen zulke samenwerkingen tot stand?
‘Dewi’s manager belde mij op eigenlijk en de manager van Miss Montreal ook. Soms gebeurt het ook dat ik iets bijzonder vind en iemand zelf benader. Maar tegenwoordig heb ik geen tekort aan werk dus doe ik dat niet meer vaak. Vroeger deed ik dit wel, dan belde ik iemand gewoon op en zo ontstond er samenwerking.’
Op welk project bent u heel trots?
‘Dat vind ik een hele lastige vraag, dat zijn er veel. Mijn laatste plaat is met een band uit Tilburg en dat is Cubaanse muziek, dat vind ik een hele goede productie en daar ben ik erg trots op. Het is wel lastig want als een productie af is kan ik eigenlijk de eerste 3/4 maanden er niet meer naar luisteren, dan word ik helemaal gek. Daarna begin ik wel weer met luisteren. Deze week hoorde ik mijn laatste plaat en toen hoorde ik toch wel wat dingetjes die ik anders had willen doen. Maar dat hou je altijd wel.’
Marvin Dee Band - Bolt Everything Down is opgenomen door het Volver Academy Student teamZijn er ook dingen minder goed gegaan?
‘Ik ben ondernemer in eerste instantie, echte fouten daarin heb ik niet gemaakt. Wel zijn er sommige producties die niet zo goed werkten, omdat er bijvoorbeeld geen klik was met de klant. Maar geen echte grote drama’s gelukkig!’
Zijn er mensen tegen wie u opkijkt in de muziekindustrie?
‘Er zijn een aantal producers en engineers waarvan ik het niveau nog niet heb bereikt. In Nederland zijn er niet zoveel succesvolle producers. Huub Reijnders daarentegen doet hele goede dingen. Huub zit in een ander soort genre als ik, hij zit voornamelijk in de popwereld. Hij heeft bijvoorbeeld kort geleden met Maaike Ouboter samengewerkt en ook heeft hij voor Bløf gewerkt. Een aantal keer heb ik met hem mogen samenwerken, hier heb ik veel aan gehad. En verder zijn er natuurlijk een hele hoop producers overzees waar ik tegenop kijk. Tchad Blake is een grote held, wat hij klankmatig kan doen, vind ik heel erg goed. Andrew Sheps vind ik ook een hele goeie producer. Dit zijn echt internationale grootheden.’
Tchad Blake over het opnemen van drumsHeeft u nog tips voor beginnende producers?
‘Ja een hele hoop, daar geef ik natuurlijk ook les in. Om succesvol te zijn in de muziekwereld moet je ondernemen heel erg leuk vinden, dit geldt zowel voor producers als muzikanten. Je moet kansen weten te creëren en als kansen zich voordoen die weten te benutten. Daarnaast is doorzetten nog een heel belangrijk aspect. Er wordt vaak een beetje lacherig over gedaan, omdat het zo voor de hand liggend is, maar doorzetten is heel belangrijk. Voldoende passie en drive hebben om het iedere keer maar weer te blijven oppakken. Zeker de eerste tien jaar waren voor mij enorm veel vallen en opstaan. In het begin had ik last van grote financiële tegenvallers, ik merkte toen vooral dat ik mijn doorzettingsvermogen nodig had. Door niet op te geven en hard te blijven werken ben ik er uiteindelijk wel weer uitgekomen.'
'Veel van de mensen waar ik vroeger mee gewerkt heb, zijn nog steeds actief als producer of songwriter. Er is dus echt ruimte om het voor elkaar te krijgen, maar doorzetten is cruciaal en gevoel voor ondernemerschap ook. Best veel producers zijn super getalenteerd maar die hebben het ondernemerschap van een schildpad, die zijn niet vooruit te branden om iets te gaan doen. Dan red je het ook niet, je kunt dan wel talent hebben, maar talent is eigenlijk maar een heel klein onderdeel. Kortom, er is zeker ruimte voor nieuwe, beginnende producers. Wil je succesvol worden en heb je een passie voor muziek? Wees ondernemend en geef niet op!'
Gerelateerde blogs:
Het succes en tips van Gigstarter artiest The Loopfactory in België
Achter de schermen: Jonatan Brand, programmeur van Doornroosje
Fulco Polderman (Warner Music): de kracht van marketing voor artiesten
Op de hoogte blijven van Gigstarter en zijn artiesten?
Meld je aan voor de kwartaal nieuwsbrief