Festival organisator, booking agency en concert promoter Loud Noise zorgt al sinds 1998 voor muziek met stevige gitaren en luide drums op Nederlandse bodem. Wij spraken Lead Marketing & Communications Rob van der Donk over de uitdagingen in een niche, hun missie om mensen met het metal-virus te infecteren en het vooruitzicht na corona.
Hoe lang werk jij al bij Loud Noise en hoe ben je er terecht gekomen?
'Ik werk inmiddels alweer twee jaar als zelfstandige voor Loud Noise als hoofdverantwoordelijke voor de marketing en communicatie. In de jaren voor Loud Noise heb ik een marketing en communicatiebureau gerund in Eindhoven. Via dit bureau heb ik met veel soorten bedrijven mogen samenwerken. Van ziekenhuis, overheid en onderwijsinstellingen tot musea, theaters en poppodia. In de 15 jaar dat ik eigenaar van dat bedrijf ben geweest heb ik ontdekt dat de culturele hoek mij ontzettend aanspreekt. Nadat ik mijn bedrijf over heb gedragen aan mijn compagnon ben ik dan ook in eerste instantie verder gegaan binnen een poppodium. Toen daar de rek eruit was kwam per toeval Loud Noise op mijn pad. Dat was in april 2018.'
Rob van der Donk
Had je al veel ervaringen in de evenementen- en muziekindustrie toen je bij Loud Noise kwam?
'Nou ja, wat is veel? Ik ken het klappen van de zweep, ik weet waar ik over praat en ik denk dat mijn ervaringen die ik uit verschillende sectoren mee neem een aanwinst kunnen zijn voor een evenement of een festival. Je hoeft het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden. Als ondernemer en professional heb ik wel wat ervaring opgedaan die ik graag deel. Ook op het culturele vlak loop ik al heel wat jaartjes mee.'
Wat doen jullie allemaal bij Loud Noise?
'Loud Noise is een bookingsagent en evenementen bureau. Dit betekent dat Loud Noise zelf festivals en clubshows organiseert. De clubshows vinden over het algemeen plaats in poppodia door het hele land en de festivals zijn vooralsnog geconcentreerd in Eindhoven en Leeuwarden. Als bookingsagent focust Loud Noise zich op shows in Nederland en België.'
Jullie doen veel festivals, zoals Dynamo Metalfest, Into The Grave en The Sound of Revolution. Welk festival is qua marketing en communicatie de grootste uitdaging en waarom?
'The Sound of Revolution is helaas van de agenda gegaan. Een mooi festival, maar het bleek niet meer binnen het Loud Noise programma te passen. Over het algemeen zijn de werkzaamheden voor de diverse festivals ongeveer gelijk. Doelstelling is tickets verkopen, want zonder bezoekers geen festival. Het ene festival is wat bekender dan het ander. Dat maakt het leven wat makkelijker, want de kaartverkoop loopt dan over het algemeen wat sneller. Maar ook hier mag de aandacht niet verslappen, want voor je het weet ben je niet meer relevant. De festivals moeten zich dus blijven ontwikkelen. In programma, aanbod maar ook uitstraling.'
'De niche en nieuwe festivals zijn het lastigst. Prognosis, het progressive metal festival van Loud Noise, werd in 2019 voor de eerste keer georganiseerd. Dit festival kent een niche publiek en had nog een bereik van 0. Hier moet je dus extra op investeren en direct goede partners vinden.'
Jullie zijn gestopt met het organiseren van het hardcore-festival The Sound Of Revolution. Wat was de reden hiervoor?
'Hoe mooi een evenement ook kan zijn, soms past het niet meer in het geheel. We hebben geconstateerd dat je maar zoveel kunt doen in een jaar. In 2019 is Das Oktober Metalfest toegevoegd aan de agenda. Deze keuze heeft er uiteindelijk toe geleid dat we afscheid hebben genomen van The Sound Of Revolution.'
Welke editie van een Loud Noise-festival heeft het meest indruk op jou gemaakt en waarom?
'Into The Grave 2018. Het festival wordt georganiseerd midden in de stad Leeuwarden en in 2018 was ik daar voor het eerst. Headliner was Gojira. Die live act stond als een huis. Een eerste keer daar zijn plus die headliner, hebben een bijzondere indruk achter gelaten. Een goede tweede is Prognosis 2019 met Leprous. Zij speelden het album ‘The Congregation’ integraal. Om kippenvel van te krijgen zo goed.'
Op de line-ups van jullie evenementen staan vaak grote, internationale namen. Komen hierdoor ook veel buitenlandse bezoekers op jullie festivals af?
'Absoluut. Dynamo Metalfest en Into The Grave trekken veel Europeanen. Met name Duitsers en Belgen maar ook andere Europeanen. Prognosis was dusdanig opgezet dat het meer dan 37 nationaliteiten trok.'
Is Loud Noise van plan om naar het buitenland te treden met haar festivals?
'Mogelijk, maar dat is wel iets voor de langere termijn. We focussen ons vooralsnog op Nederland. We sluiten echter niets uit.'
Jullie missie is om mensen te infecteren met het metal-virus. Hoe gaat het daarmee?
'Metal is niet meer weg te denken als muziekgenre. Dat het genre momenteel niet zo populair is als Hiphop en R&B is helder, maar het kent nog steeds (of weer) een groei. Dit zie je ook terug in het aantal festivals dat zich ontwikkeld. In Nederland zien wij zelf wel groei maar hebben andere festivals het moeilijk gehad. We mogen dus niet klagen, maar Nederland lijkt vooralsnog wat achter te lopen op de trend in Europa als geheel.'
De agency van Loud Noise heeft flinke namen. Kan je iets vertellen over hoe jullie in contact komen met deze artiesten?
'De sector kent een hoge gun-factor waarbij je netwerk van groot belang is. Daarbij is er binnen de sector sterke concurrentie. Het is vaak dus een kwestie van de juiste mensen kennen en vervolgens niet teleurstellen.'
Logo Dynamo Metalfest
Veel van jullie festivals zijn gecanceld of verplaatst door de maatregelen tegen het coronavirus. Hoe groot is de impact van deze maatregelen op jullie als organisatie?
'Het corona virus is een enorme aanslag op de sector in zijn geheel. Een jaar lang zonder inkomsten uit de evenementen laat natuurlijk zijn sporen na. Gelukkig kan er worden uitgekeken naar de edities in 2021 en worden er nieuwe manieren gevonden om inkomsten te genereren. Zo zijn we o.a. recentelijk gestart met de webshop metalmerch.nl. Het is wat puzzelen, maar ook in 2021 zullen onze festivals terugkeren.'
Wat is jouw mening over de genomen maatregelen van de Nederlandse regering ten opzichte van de live muziekindustrie?
'De overheid doet wat ze kan doen en ik vind het lastig om hier op dit moment een afgewogen oordeel over te vellen. Er bekruipt me wel het gevoel dat onze sector geen prioriteit heeft. De miljarden vliegen je om de oren maar er gaat maar relatief weinig naar de live muziekindustrie. Dat terwijl deze als eerste werd gesloten en als laatste weer open mag.'
Jullie helpen jonge talenten ook groter worden. Heb je nog tips of advies voor de Gigstarter artiesten ‘die hardere muziek’ maken om meer fans te krijgen?
'Pfoe, ja, zo veel! Maar in de basis is het eigenlijk zoals het altijd was. Presenteer jezelf zo vaak mogelijk. Doe dit zowel op het podium als ook online. Uit ervaring weet ik dat veel podia bands boeken op basis van hun online bereik. Dit is een van de graadmeters geworden op de vraag ‘hoe populair is deze band’. Een grote kwaliteit op het podium zal zich ook online moeten laten zien, anders zullen er weinige boekingen volgen. Maak dus clips en duw je songs naar de bekende streaming platformen.'
Hoe kijk je naar de toekomst van de scenes waar jullie actief zijn? En wat zijn de toekomstplannen van Loud Noise?
'2020 staat in het teken van het coronavirus. Streaming en de webshop staan dan ook in 2020 centraal. In 2021 gaan we weer volop aan de gang met de festivals; Prognosis, Dynamo Metalfest, Into The Grave en Das Oktober Metalfest. Los daarvan zal er een focus komen op grotere clubshows. Mogelijk moeten we nog een tijdje leven met het coronavirus dus dat zal van invloed zijn op de activiteiten, maar ik verwacht zeker dat er wel weer ‘geleefd’ kan worden. We zullen ons dus wel een weg vinden. Dan maar met wat aanpassingen.'
Gerelateerde blogs van Gigstarter: