Afgelopen maandag organiseerde onze partner Music Motion een leerzame avond over het regelen van je eigen concerten. Twee Gigstarter acts stalen de show tijdens deze boeiende Music Pitch, met ervaringen en anekdotes over het tourende bestaan.
De lucratieve camping-tour van The Rivals
Drummer Jeffrey Jameson en techniscus/manager Rick Hovestadt schuiven aan om te vertellen over de lucratieve tour die ze elk jaar maken: een campingtour door Europa. Het idee begon vier jaar geleden toen ze een band zagen spelen op een grote camping in Luxemburg. Nadat ze de eigenaar en drie andere campings hadden overtuigd om volgend jaar te komen spelen hadden ze een eerste tour door de Benelux.
The Rivals liveNu blijkt het campingwereldje niet heel groot te zijn en de eigenaren onderling veel contact met elkaar te hebben. Samen met het feit dat The Rivals een professionele indruk achterlaten bij de eigenaren zorgde ervoor dat het jaar erop twaalf campingconcerten werden gegeven. Door goede onderhandelingen vangen ze meer dan 600€, gratis onderdak en drank per gig. Dit jaar kregen ze meer dan 30 aanvragen, en wordt het een hele mooie zomer voor deze rockers uit Maarssen!
Krijg mensen naar je concert met de tips van Liv Stig
De flamboyante Liv Stig, die o.a. optredens organiseert op het Westergasterrein in Amsterdam, had 5 marketingtips meegenomen waarmee je publiek naar jouw show kan krijgen.
De handige tips in willekeurige volgorde:
Het beeld wat je gebruikt is leidend. Als het beeld (foto, illustratie etc.) goed is, zoeken mensen vanzelf wel de informatie op. De moderne consument slaat beter aan op een promotie campagne met minder tekst en met meer beeld.
Veel mensen focussen op zichzelf maar de focus moet op de bezoeker zitten als je een campagne maakt. Waar begeeft jouw publiek zich en welke interesses hebben ze? Een open deur volgens Liv, maar daardoor niet minder belangrijk.
Neem een kijkje bij Facebook Audience Insights. Hier zie je de interesses van jouw doelgroep. Een enge tool van Facebook, want het platform weet veel van je, maar daardoor niet minder handig voor jouw campagne.
Onderschat het verzamelen van emailadressen niet. Het is nu populair om veel promotiegeld in online advertenties te stoppen, maar dat geld gaat direct naar de Googles en Facebooks van deze wereld. Met het verkrijgen van mailadressen van jouw (potentiële) fans kan je op een veel duurzamere manier mensen bereiken omdat jij de data beheert.
De kracht van de herhaling. Via meerdere kanalen op meerdere momenten de show onder de aandacht brengen. Dat haalt de bezoeker uiteindelijk echt over om te komen.
De Reisgenoot geïnterviewd door Music Motion oprichter Ewout van der Linden.
Het bijzondere huiskamerconcert
We wisten dat singer songwriter Maarten van Veen, aka De Reisgenoot, goede tips had voor het organiseren van huiskamerconcerten door de interessante blog die hij schreef voor Gigstarter. Ook vanavond vertelt hij gepassioneerd over de concerten die hij geeft. Hij begon met het benaderen van vrienden voor het organiseren van huiskamerconcerten waar hij kon spelen. Om het verder uit te breiden benaderde hij daarnaast grote woongroepen en studentenhuizen om te komen spelen.
Nu speelt hij maandelijks een huiskamerconcert en merkt hij dat het een bijzonder soort optreden is. Het is een hele intieme setting door de kleine ruimte en het geringe aantal publiek. Wees als artiest ook niet bang om tussen de nummers anekdotes over de muziek te vertellen en de verbinding met het publiek op te zoeken. Hierdoor krijgt het optreden iets erg persoonlijks en vaak onvergetelijks voor organisator en artiest. Na afloop van het optreden laat Maarten altijd de tablet rondgaan zodat iedereen zijn emailadres kan achterlaten. Precies zoals Liv het graag ziet.
Na alle tips, anekdotes en verhalen van deze boeiende Music Pitch lopen wij als Gigstarter team geïnspireerd de Tolhuistuin uit, klaar om alle artiesten aan nog meer optredens te helpen!
Gerelateerde blogs van Gigstarter: