Het Gigstarter-team was aanwezig op de Buma Music in Motion conferentie in de Tolhuistuin in Amsterdam. De dag stond in het teken van het innovatieve gebruik van muziek in de media. Lees in ons verslag wat we hebben geleerd van de muziekexperts, componisten en uitgevers op dit inspirerende evenement!
Muziektrends in films
Media en muziekexpert Hans Brouwer, oprichter en CEO van MassiveMusic (een van de meest toonaangevende muziekbureaus ter wereld), gaf zijn kijk op het componeren van muziek voor films in 2019. De trend voor muziekcomposities in films volgt volgens hem vaak de algemene muziektrend, omdat er geen speciaal genre gekoppeld is aan trailers of films. Toch wees hij erop dat het gebruik van akoestische muziek in trailers en films niet langer populair is. Het panel zag echter een toename in composities die op verhalen gebaseerd zijn en emotie opwekken bij publiek. Het gebruik van muziek in een film of serie kan een geweldige katalysator zijn voor de carrière van een muzikant. Wanneer je nummer wordt gebruikt tijdens een Netflix-show, kun je honderden e-mails verwachten van geïnteresseerden in jouw muziek.
De verschillende presentaties tijdens Buma Music in Motion werden gehouden in de Tolhuistuin in Amsterdam. Foto: Jorn Baars
Korte geschiedenis van muziek in commercials
Josh Rabinowitz, de Amerikaanse muziekconsulent en oprichter van de Brooklyn Music Experience, introduceerde de geschiedenis van het gebruik van muziek in reclames. In 1970 werd de jingle van Coca Cola van Hilltop I'd like to buy the world a Coke een echte single die op de eerste plaats kwam in de top 10 van Amerika en tevens een grote hit werd in Europa. Het was destijds de duurste advertentie die ooit in de wereld was gemaakt. Dertig jaar later is het gebruik van muziek in reclames compleet veranderd en is de muziek een enorm belangrijke manier om de branding van een bedrijf te uiten. Muziek is een essentieel onderdeel van het advertentieconcept geworden. Tegenwoordig krijg je als componist meer bekendheid door een Apple-advertentie dan via reguliere zendtijd op de radio. Zo ging in 2007 de muziek van de Australische band Jet wereldwijd viraal door de Ipod-advertentie van Apple.
De Ipod reclame met het nummer Are you Gonna Be My Girl van JetDe volgende advertentie die Josh noemde was ook een enerverend voorbeeld. Je herkent het nummer You & Me van Disclosure, geremixt door Flume in de Lacoste-advertentie. Een goed voorbeeld van de leidende rol die muziek tegenwoordig kan spelen in een reclame.
De Lacoste advertentie met "The Big Leap" - Disclosure You & MeSelectie van tips voor componisten
Tijdens de inspirerende conferentie gaven muziekexperts en componisten goede adviezen aan opkomende componisten. Eerst stelde Martijn Schimmer, oprichter van SMP Amsterdam, dat componisten filmacademies zouden moeten benaderen waar opkomende regisseurs zich bevinden. Het is een manier om de filmwereld binnen te komen als muzikant. Gratis muziek componeren, ook al kost het tijd, kan ook een goede aftrap zijn voor je carrière!
Gijs Knol, een talentvolle Nederlandse componist, benadrukt om niet bang te zijn om uniek te zijn en je te specialiseren in een genre. Het is de manier om je te onderscheiden van de rest. Aarzel ook niet om Spotify en Apple Music als marketingtool te gebruiken; dit is geen manier om geld te verdienen, maar een manier om meer bekendheid te krijgen voor jouw muziek. Ten slotte, als je een carrière in de muziekindustrie in de VS ambieert, zou je eerst een lokale uitgever als partner in jouw land moeten hebben die je kan helpen contact op te nemen met de verschillende Amerikaanse agentschappen.
Een belangrijk onderdeel van de conferentie zijn de mogelijkheden om te netwerken met andere personen die werkzaam zijn in de muziekindustrie.
We hebben wederom genoten we van een inspirerende editie van Buma Music in Motion. We kijken er naar uit om volgend jaar nog meer te leren over deze tak van de muziekindustrie!
Gerelateerde blogs van Gigstarter:
Op de hoogte blijven van Gigstarter en zijn artiesten?
Meld je aan voor de kwartaal nieuwsbrief