Na 30 jaar werkzaam te zijn geweest in het theater besloot Han Bosman zich volledig op haar passie te storten: DJ zijn. Ze is afgelopen jaar uitgegroeid tot één van de populairste DJ’s op Gigstarter. We spraken Han over het drukke DJ bestaan en belangrijke lessen voor artiesten.
Hoe kwam je bij Gigstarter terecht?
‘Jullie stonden in de Volkskrant. Toen zijn Anne, mijn geliefde, en ik meteen gaan kijken en dachten: ‘Wat is dit leuk, met deze mannen. Hier moet je naartoe, baat het niet dan schaadt het niet!’ Het was een perfecte timing, want ik wilde meer gaan draaien. Vanaf het moment dat ik besloot uit loondienst te gaan en PRO-artiest te worden bij Gigstarter, heeft mij dat veel opgeleverd. Daarvoor had ik ook DJ klussen maar minder. Het is in mijn ogen rendabel om PRO-artiest te worden, voor 100 euro heb je een jaarlidmaatschap en vaak heb je de investering er met één optreden al uit.’
Ben je altijd al bezig geweest met DJ-en?
‘Vanaf mijn 15e, en daar ben ik nooit mee gestopt. Toen ik in Utrecht ging studeren, draaide ik in Discotheek Fellini onder het stadhuis en in het heterovriendelijke homo-café Navratilova in Utrecht. Daarna kreeg ik een fulltimebaan, als entertainmentmanager, en ben ik mij helemaal gaan storten op theater. In die tijd draaide ik incidenteel op feesten als mensen het vroegen. Ook toen ik in het drama-onderwijs terecht kwam draaide ik op privé, - en bedrijfsgelegenheden. Maar nog lang niet genoeg. Ik kwam thuis van mijn werk en ging direct mixen. Anne zei: ‘Je bent een uur aan het draaien en je wordt er zoveel blijer van dan van je huidige werk, welke signalen heb je nog nodig om hier helemaal voor te gaan.’ Toen heb ik besloten; Ik ben nu 55, als ik nu niet doe waar ik blij van word, doe ik het waarschijnlijk nooit meer. En die keuze was een schot in de roos.'
DJ Han, foto door: Annemieke van der Togt
'Naast de DJ-optredens die ik via Gigstarter verkrijg, draai ik ook met heel veel plezier voor de vijfenzestigplussers, zoals ik deed bij Het Danspaleis in Amsterdam en op aanvraag nog steeds. Op de zondagmiddagen heb ik een Salon Dansant op het Herman van Veen Artscenter. En sinds drie maanden heb ik mijn eigen feest Los, een oldskool dansfeest in samenwerking met Splendor Amsterdam. Een avond waarin ik zowel dertigers als zeventigers op de dansvloer lok, en alles wat daartussenin zit. Op 8 februari is de volgende editie.’
Zijn er niet al genoeg feesten voor 50-uppers?
‘Nee, dat valt best tegen. Je hebt 40up van Harry de Winter, dat schijnt een groot feest te zijn. En er zijn meer feesten in en door het land. Soms met een thema of genre. Dat past mij minder, ik ben een DJ die graag meerdere stijlen draait en hou ervan als het publiek zich laat verrassen. Van zo’n avond krijg ik meer energie dan wanneer ik me houd aan één stijl of muziek-decennium. Naast de gehoorde hits, draai ik ook graag de vergeten hits, een ‘gevaarlijke outsider’ of een gedeelde heimelijke favoriet.’
En mogen mensen verzoeknummers aanvragen?
‘Als mensen vragen of ze vooraf een Spotify lijst kunnen sturen met lievelingsnummers, vind ik dat altijd goed. Dat neem ik mee in het voorbereidend werk. Ik onderzoek de voorkeursgenres en zie het als een vertrekpunt voor inspiratie om er al doende mijn eigen draai aan te geven of te bekijken wat mij aanspreekt in dat genre of de periode.'
DJ Han'Het kan voorkomen dat sommige verzoeknummers zo persoonlijk zijn dat je kunt incalculeren dat niet iedereen daarop zal dansen. Hoe komt dat? Als ik mijn lievelingslijst opstuur, weet ik ook dat sommige mensen zullen afhaken. Een persoonlijke playlist is ook vaak iets wat men in zijn stoel wil horen, in de auto of tijdens het afwassen, niet per se waar de hele avond op gedanst kan worden. Op de avond zelf kijk ik vooral wat mensen doen op de dansvloer, hoe ze reageren… daar pas ik mijn muziek op aan en soms maak ik een tegengestelde keuze. Het is een vak, een vak apart. Hoe langer je het doet, hoe meer meters je maakt. Ik DJ nu ruim veertig jaar en elke avond is anders. Het gaat mij erom dat je het publiek leert aanvoelen, dat er een dynamiek ontstaat.’
Kun je dat aanvoelen ook leren of heb je dat als DJ gewoon?
‘Beide, denk ik. Vorige week ging ik tijdens een feest van voornamelijk 50ers een tijdje in op enkele verzoeknummers van middelbare scholieren. In zo’n geval ben je de rest van het publiek even kwijt, omdat het vrij specifiek is. Dat is balanceren. Je kunt dat best een poosje doen, maar je moet ook zeker je eigen koers en vaart in de gaten blijven houden. Zoiets gaat bij mij intuïtief. Ik probeer altijd goed in contact te blijven met het hele publiek.’
Je draait al lang mee in het DJ-circuit, wat heb je op uitgaansgebied zien veranderen in al die jaren?
‘Ik ben begonnen als pratende DJ, en vind het heel jammer dat het minder voorkomend is.’
De pratende DJ?
‘Toen ik begon als DJ in de jaren 70, kondigde je de platen nog aan, je lastte ze al pratend aan elkaar. Als je dat goed doet, hoef je de flow er niet uit te halen en kan het zelfs een meerwaarde tijdens de DJ set zijn. Zo deden wij het destijds in de discotheken, net zoals de DJ’s op de radio zeg maar. Ik ben het een beetje verleerd, maar ik zou het er eigenlijk weer in willen brengen.’
Heb je tips voor andere artiesten die op Gigstarter staan?
‘Wees geïnteresseerd in je boeker en stel vragen. Wat zijn hun wensen? Vraag of ze willen afspreken om elkaar even te ontmoeten. Ga nooit alleen af op de woorden die in de offerte-aanvraag staan. Welke generaties komen er op je feest? Staan er alleen 20ers of komen er ook oudere mensen? Hoe meer jij weet over het feest, hoe beter voorbereid je bent en kunt anticiperen op de betreffende gig.’
De Mood Funk Beat van het nummer Rock Steady van Aretha FranklinWat werkt altijd op de dansvloer?
'‘De Mood Funk Beat van het nummer Rock Steady van Aretha Franklin werkt altijd goed. Nummers met een pakkende beat, nummers die een blik aan herinneringen opentrekken. Dat hoeven geen standaard hits te zijn maar wel nummers die markant zijn. Ik wil nog steeds een keer naar de kringloopwinkel om de single van bijvoorbeeld I Will Survive van Gloria Gaynor te kopen. Als het publiek dan vraagt of ik die heb, geef ik hen de single cadeau. Hoef ik die niet te draaien, haha.'
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
'Ik ben al heel tevreden met hoe het nu gaat, maar ik zou het geweldig vinden als mensen DJ Han beter gaan leren kennen. Dat mijn eigen dansfeesten meer en meer bekendheid krijgen en mensen speciaal voor mijn manier van draaien komen of gericht naar mij vragen bij een boeking. Maar ook het feit dat ik voor meerdere generaties tegelijk draai maakt mij gelukkig. Daarnaast blijf ik genieten van wat muziek bij mensen losmaakt, hoe ze dansen, de interactie onderling en tussen mij en het publiek. Wat dat betreft blijf ik ook een theatermaker.’
Gerelateerde blogs van Gigstarter: