Elk jaar reizen duizenden ambitieuze DJ's naar Utrecht, voor het grootste congres voor DJ's in de Benelux: Dance Fair 2018. Er wachten daar 250 muziekmerken op 6000m2 expovloer op deze artiesten. Traditioneel was Gigstarter op het congres om artiesten 1 op 1 coachingsessies te geven, hiernaast we bezochten ook andere professionals en schreven tips & tricks op die langskwamen!
Hoe kan het gebruik van Big Data een DJ-carrière maken of breken?
Anaïs d'Olivat van Mysteryland liet ons zien dat Big Data wordt gebruikt om algemene trends te definiëren. Het is belangrijk om te bekijken hoe jij de data als artiest kan verzamelen via sociale media. Voordat je alle beschikbare gegevens induikt, moet je onthouden dat het belangrijkste is om je te concentreren op wat je graag doet en maakt in plaats van de muziektrends automatisch te volgen.
Het publiek luistert aandachtig tijdens de Dance Fair 2018. Foto: Floris van Bergen
Hoe groter het genre, hoe groter de concurrentie. Het belangrijkste kenmerk van Big Data en sociale media is hoe je in staat bent om jouw netwerk te onderhouden. Onderschat de kracht van websites als Soundcloud en Spotify niet om jouw muziek bekend te maken aan de wereld. 'Concentreer je hierbij op lokale gemeenschappen waarvan je weet dat ze zich tot jouw muziek aangetrokken voelen', aldus Anaïs. Maak jezelf bekend via die communities en gebruik kanalen als je YouTube-kanaal om dat te doen. Wees echter voorzichtig en houd rekening met de frequentie van je releases: je hoeft niet te veel tracks tegelijk te produceren of uit te geven, anders verliest je muziek mogelijk zijn zeggingskracht. Je moet de mensen een tijdlang tevreden houden met nieuwe nummers. Probeer in ieder geval jouw releases te plannen om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Een YouTube-community bouwen
Inderdaad, je YouTube-kanaal zal in de allereerste plaats een promotietool zijn. Onderschat de kracht van bijvoorbeeld vlogs niet, het zijn manieren om jezelf op een meer persoonlijke manier kenbaar te maken aan jouw volgers. Je kunt ook afspeellijsten delen op basis van genre, stemming en smaak om te laten zien wie je bent. Dit is een aanvulling op wat je doet als muzikant.
Dat is het punt: wees divers op je sociale mediakanalen, doe niet teveel van hetzelfde. Je kunt ook Instagram gebruiken en toch naar je YouTube-kanaal verwijzen. Ook een laatste praktische tip die we te horen kregen: bewerk geen YouTube-video nadat deze is geüpload, het beïnvloedt het algoritme sterk en de video zal waarschijnlijk minder zichtbaar zijn dan andere.
Een van de vele populaire DJ-masterclasses op de Dance Fair. Foto: Floris van Bergen
Na deze leerzame sessies moesten we terug naar onze coachingsessies. Geweldig om zoveel getalenteerde DJ's uit heel Europa te ontmoeten. De Dance Fair heeft nog veel meer te bieden dan lezingen over Big Data en sociale media voor artiesten. Beroemde DJ's geven hun masterclasses en iconen uit de muziekindustrie spreken over de ins en outs. Genoeg redenen om de volgende editie op 16-19 maart 2019 al in onze agenda te plaatsen!