Hoe word je door boekers gevonden op Gigstarter? En hoe val je op zodat je uiteindelijk ook echt meer boekingen krijgt voor optredens? De eerste vraag kun je beantwoorden met het weten binnen welk genre en subgenre jouw muziek hoort en de tweede met het formulieren van de juiste niche en micro niche. Mirjam van Onlightning legt je uit waarom het zogeheten ‘niche marketing’ zo belangrijk is, ook bij het boeken van optredens!
‘Opvallen’ is erg belangrijk als je succes wilt hebben in de muziekindustrie. Maar hoe doe je dat zonder grote budgetten? Het antwoord: Niche Marketing.
Wat zou jij willen zijn, op basis van de impact die je zou kunnen maken:
Een kleine vis in een oceaan?
of
Een grote vis in een vijver?
Natuurlijk het laatste! Want als je een grote vis bent in een vijver, kun je rimpels veroorzaken in het wateroppervlak. Je kunt impact maken. In plaats van mee te moeten bewegen met iedere golf.
Op dezelfde manier kun je deze vraag stellen over je muziek:
Wil je een ‘kleine muzikant’ zijn binnen een genre?
of
Een ‘grote muzikant’ binnen een niche?
Het gaat niet altijd alleen maar om wereldberoemd worden. Het gaat meestal om beroemd worden binnen je eigen micro-niche. Wanneer je je eigen micro-niche weet, dan zullen mensen je niet alleen veel sneller vinden, maar zal je fans vinden die veel makkelijker je muziek kopen. Omdat ze échte fans zijn. En hoe meer echte fans hoe eerder je geboekt wordt.
Wat is een niche?
“Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren”, aldus Wikipedia. Een niche in de muziek is dus een ‘specialisatie’ binnen een bepaald genre.
Genres kun je opdelen in 2 lagen (genre en subgenre) en niches ook (niche en micro-niche).
Dat is het beste uit te leggen met een voorbeeld uit een andere industrie:
Genre: drankjes in blik
Subgenre: koolzuurhoudende drankjes
Niche: energie drankjes
Micro-niche: suikervrije, natuurlijke gekruide energiedrankjes
Het subgenre is dus iets specifieker dan een genre. Een niche is een specialisatie daarbinnen en met een micro niche geef je aan wat er zo uniek en anders is aan je product.
Lien. Genre: pop. Subgenre: singer-songwriter. Niche: kleinkunst. Micro-niche: kleinkunst met vele wendingenStel eigen genres en niches op
Dit kun je ook toepassen op je muziek.
Genre:
De grootste genres zoals Pop, Rock, Country, Metal, etc.
Subgenre:
Een iets kleiner subgenre zoals Pop-Rock, Country Blues, Singer-Songwriter.
Niche:
Hier kan het lastiger worden. Het betekent niet altijd meer woorden, maar een kleinere doelgroep. Zoals: Acoustic Folk Pop, Outlaw Country, Instrumental Jazz, Psychedelic Rock.
Micro-niche:
Hoe onderscheid jij je? Wat is er uniek en anders aan? Mix je misschien 2 stijlen met elkaar? Dit kán per album verschillen. Bijvoorbeeld: Celtic Fantasy Metal, Dance Rock, Dark Fantasy Electro, Fire-fighter Country Music, Psychedelic Nederbeat.
Zie hieronder een aantal voorbeelden:
Genre: Metal
Subgenre: Symfonische metal
Niche: Female fronted
Micro-niche: Celtic Metal
Genre: Rock
Subgenre: New Wave
Niche: Synth-pop
Micro-niche: Dark wave
Genre: Rock
Subgenre: Alternative rock
Niche: Dreampop
Micro-niche: Shoegaze
Heb je echt geen idee? Doe eens een onderzoek naar je inspiratiebronnen en artiesten die hoorbaar zijn in je muziek en zoek ze op, op de Engelstalige versie van Wikipedia of de Nederlandse versie als het om Nederlandse artiesten gaat. Rechtsboven vind je dan een blokje met genres. Je kunt daar ook weer op doorklikken naar ‘Stylistic origins’ en ‘Derivatie forms’.
Hulp nodig bij het samenstellen van je (sub)genre en (micro)niche? Wil je weten wat je er vervolgens mee kunt doen zodat je verder komt met je muziek? En wil je daarbuiten nog veel en veel meer leren over positionering, promotie planning, social media voor je muziek, verkoop van merchandise online, e-mailmarketing en social media adverteren? 4 mei start de volgende editie van het online groepscoachingsprogramma F.I.R.E., lees hier meer informatie.
Gerelateerde blogs van Gigstarter: