Je wilt als artiest opvallen voor potentiële boekers en programmeurs op het platform Gigstarter. Een belangrijk onderdeel van het profiel is de geschreven bandbio of promotekst. Artiestencoach Maaike van Steenis heeft een aantal belangrijke tips voor het maken van deze artiestenbio!
Jezelf onderscheiden
Bij het het maken van je Gigstarter-profiel wil je graag iets vertellen over wie jij bent en wat ze kunnen verwachten als ze jou boeken. En je wilt vooral nieuwsgierig maken. Je bent immers één van de talloze acts op de site. Dus jezelf onderscheiden is een must.
The Happy Suspended tijdens de Artist of the Year Finale, foto door Rosa Klamer
Een goede artiestenbio is informatief, maar niet te droog en lekker leesbaar. Standaard-regels zijn er niet. Wel zijn er een aantal elementen die je in een goede bio vaak terugziet:
1.Soort muziek
Je wilt iets vertellen over het soort muziek dat je maakt. Programmeurs en publiek willen weten wat ze kunnen verwachten. Wat is het genre? Waar lijkt het op? Een valkuil van veel artiesten is dat ze zelf vinden dat ze zo uniek zijn dat ze met niets te vergelijken zijn. En hoewel daar vast wat in zit, helpt het je niet als je mensen nieuwsgierig wilt krijgen. Het is te vaag.
Een effectieve manier om mensen een beeld te geven van wat je doet, is het noemen van een aantal zeer verschillende voorbeelden. Zo wordt duidelijk dat er iets heel nieuws ontstaat, maar geef je wel aanknopingspunten. Denk bijvoorbeeld aan “Elle Bandita met een Latin twist” of “Typhoon die een dansje maakt met Johnny Cash”. Na zo’n omschrijving zal een programmeur in ieder geval even willen luisteren.
2. Informatie over de act
Je bio moet uiteraard informatie bevatten over de act, zoals de namen van bandleden en de bezetting. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kun je daar nog een korte beschrijving van je muzikale loopbaan (opleiding, eerdere acts waarin je speelde, releases) aan toevoegen. Naast een beschrijving van je muziek, is het handig om ook iets te zeggen over je podiumact. Wat gaat het publiek beleven? Wat maakt een optreden van jou speciaal? Wat zullen mensen onthouden?
3.Namedropping
Een beetje namedropping is belangrijk. Heb je een prijs gewonnen? Een goede recensie gekregen op een toonaangevende website? Op een groot festival gespeeld? Op het podium gestaan met bekende namen? Noemen! Het geeft vertrouwen in de kwaliteit van je act en onderscheid je van de grote hoeveelheid eendagsvliegen waarmee boekers gebombardeerd worden. Wat helemaal goed werkt, is een mooie quote uit een recensie of van een bekende naam uit de muziekwereld.
4. Humor
Om je bio luchtig en leesbaar te houden, kan het een goed idee zijn om een grappig weetje of een leuke anekdote toe te voegen. Dat je jullie bandnaam in 67 talen kunt zeggen of dat je voor iedere gig een tosti hawai met sambal eet heeft misschien weinig met je muziek te maken, maar het valt wel op. Je zult zien dat juist zulke dingen onthouden worden.
Gebruik deze punten voor jouw Gigstarter-bio en spring in het oog van de potentiële boekers. Via het geschreven woord richting het podium!
Maaike van Steenis is coach en trainer voor creatieve ondernemers. Ze leert hen hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en hoe ze een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Ook geeft zij les aan Codarts te Rotterdam. Ze is oprichter van de Academie voor Creatief Ondernemen en publiceerde het boek Tussen Kunst en Cash.
Gerelateerde blogs van Gigstarter: