Livestreaming: De ervaring van artiesten

Bij Annebelle de Groot

In deze tijd van social distancing, waar we niet naar het concert van onze favoriete artiest mogen, proberen veel artiesten via de online-weg naar ons te komen. Veel artiesten zijn aan het livestreamen via verschillende kanalen. Maar hoe is dat nou eigenlijk om te doen? Een kijkje achter de schermen met Mirjam Sieben (The Dirty Denims), Arne Bouten (Toffinoff) en Koen Brouwers (Mon-o-Phone).

Wie deed wat?

Ze hebben alle drie een andere vorm van livestreaming gedaan. Zo heeft Arne met Toffinoff meegedaan aan het online festival 24for24, dat Gigstarter organiseerde met de Amerikaanse Julia. ‘Het was super snel gegaan, ik werd twee dagen vooraf gecontacteerd en er waren ook echt 24 artiesten voor haar 24ste verjaardag.’

Koen doet met Mon-o-Phone wekelijks een livestream vanaf zijn zolderkamer, ‘Het positieve van je eigen livestream is dat je heel erg veel zelf in de hand hebt. Je bepaalt zelf hoe lang je speelt en de kwaliteit hiervan, terwijl je bij een optreden vaak afhankelijk bent van de zaal, een soundcheck of tijdslot.’

Ten slotte heeft Mirjam met The Dirty Denims deelgenomen aan de isolation sessions van popzaal de Effenaar in Eindhoven en doet ze zelf met de band vaak livestreams vanuit de repetitieruimte. ‘We werden gevraagd door de Effenaar, die heeft een heel professioneel team aan het project werken. Ze hebben tijdens onze opname voor het eerst gebruik gemaakt van een 360 graden camera, dus de camera stond in het midden, en wij stonden daar omheen zodat de kijker zelf kon kiezen naar wie hij of zij keek. Dat was heel leuk om te doen.’



The Dirty Denims tijdens de Isolation Sessions, klik hier voor de volledige 360-ervaring

Hoe is het om te doen?

Alle drie geven aan dat het sowieso nooit het livestreamen zelfde zal zijn als een live optreden, dat is niet vervangbaar. Maar de muzikanten vinden het wel allemaal leuk om te doen, ook al moet je in het begin even wennen.

Koen: ‘De eerste keer is even wennen, je bent je heel bewust van jezelf, wat je doet en wat je zegt. Maar het went wel snel, na de tweede of derde keer zit je er wel in.’ Mirjam en Arne vinden het allebei heel tof dat ze gevraagd waren om ergens aan mee te doen, Mirjam door de Effenaar en Arne door Gigstarter. Mirjam: ‘Het was fijn om in de Effenaar te kunnen spelen. Je hebt een grote ruimte nodig om als band samen te kunnen spelen met anderhalve meter afstand, dat kon nu in de Effenaar.’

Hoe ervaar je de interactie met het publiek?

Dat hangt er van af hoe je livestreamt volgens Mirjam. ‘Bij de sessies van de Effenaar speelden we onze muziek zoals we dat bij een fysiek optreden ook zouden doen, daardoor konden we niet reageren op de online reacties op de video. Terwijl we bij de livestreams uit onze repetitieruimte wel echt kijken wat er gezegd wordt, daar gaan we dan op in. Soms doen we ook een Q&A, je kunt daar veel meer het gesprek aan gaan, dat zou bij een optreden in een zaal ook niet kunnen. Dat is het leuke van op deze manier live gaan.’

‘Het is vooral onwennig om het slotakkoord van een nummer te spelen, en dat het dan stil blijft. We krijgen wel hartjes en duimpjes’, zegt Koen. 'Normaal gesproken krijg je dan reactie uit het publiek en dat is nu anders. We nemen in onze streams wel de tijd om te kijken naar de reacties en die zijn ook positief, maar het is toch anders.'



Compilatie van het 24FOR24 festival

Bereik je online meer mensen dan in de zaal?

Koen: ‘Zeker, we zien nu ook dat er mensen kijken uit Brazilië, Canada en Zweden, dat zijn mensen die je normaal niet bereikt. Nu heeft de band gemiddeld rond de 1.400 views iedere week, terwijl we bijvoorbeeld in een popzaal als de Zara maar 100 gasten hebben. We hebben ook een special gedaan van PJ Harvey, daar hebben we 24.000 streams op gehad. Daarbij is die muziek al een kapstok die mensen al kennen, en daardoor ons ook ontdekken.'

Ook Mirjam zegt meer bereik te hebben online. Door mee te doen aan de isolation sessions kijken ook alle partners van die stream mee en heb je nieuw bereik als artiest. Er hebben mensen gereageerd die zeggen ‘oh wat een goede band’ of ‘ik ben jullie gaan volgen'. Als we normaal optreden livestreamen we ook altijd, en vergroten we als het ware het aantal bezoekers. Zodat mensen thuis, vooral ook fans uit landen waar we nooit optreden, toch de live-vibes meekrijgen.' Bij de stream waar Arne aan meedeed waren er gemiddeld 25 mensen die live keken. Maar doordat het later is terug te kijken kan er nog wel meer publiek bereikt worden, en is het potentieel wel groter dan een normaal optreden.

Verdienen jullie ook aan livestreams?

Veel artiesten verkrijgen vooral hun inkomsten uit het doen van optredens, maar hoe doe je dat nu? Koen zegt dat het lastig is; 'Voor een concertkaartje willen mensen nog geld betalen, maar voor een online-optreden is dat toch lastig. Mensen zijn niet meer gewend te betalen voor muziek of cultuur, wat ergens natuurlijk heel gek is. Ik ga ook niet naar de bakker en reken mijn broodje niet af omdat er corona is. Als ik dat zeg kijken mensen mij altijd gek aan, maar muziek is voor mij ook mijn werk dat ik maak. De investeringen in muziek zijn groot, je hebt het bijna altijd wel over duizenden euro’s, dat haal je er alleen uit als je heel groot bent. We proberen wel mensen naar onze webshop te laten gaan vanuit de stream, maar het levert niet het zelfde op als een optreden in een zaal.'



MON-O-PHONE speelt PJ HARVEY

Mirjam vindt dat je vooral creatief moet zijn, online is er veel mogelijk. ‘Zo hebben wij lootjes verkocht waarbij mensen een backdrop van ons konden winnen die wij niet meer gebruiken. Ook zitten we eraan te denken om een paypall linkje bij de stream te zetten, zodat mensen kunnen doneren als ze willen. Als je een goede fanbinding hebt en mensen je tof vinden is daar echt wel wat mogelijk. Verder komt er binnenkort een nieuw album uit, hiervoor was een releaseparty gepland waar al kaarten voor waren verkocht. Dit kan nu ook niet doorgaan, bezoekers konden geld terugkrijgen, maar veel gaven al aan dat dat niet nodig was.'

Voor het 24for24 festival was een crowdfunding gestart zodat de organisator alle artiesten kon betalen. Arne: 'Het was niet zoveel als voor een normaal optreden, maar het was wel een leuke bonus voor een unieke ervaring. Het gaf weer even het gevoel dat niet alles stil stond.'

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: livestreams, artiesten