Je hebt je ingeschreven met jouw act op Gigstarter en staat officieel online op Nederlands meest complete marktplaats voor live muziek. Aan de hand van een aantal veelgestelde vragen geven we tips zodat jij als artiest nog meer uit het platform kan halen. Lets get started!
Wanneer iemand je benadert voor een optreden door middel van een offerteaanvraag is het verstandig om zo snel mogelijk te reageren. De opdrachtgever wordt direct op de hoogte gesteld van je reactie via het chatsysteem en weet dat je ermee bezig bent.
Wat moet ik doen als iemand mij wilt boeken via Gigstarter?
Heb je alles besproken met de opdrachtgever en ligt er een optreden in het verschiet? Stuur dan een bevestiging uit via Gigstarter. Dit heeft de volgende voordelen:
- Alle afspraken staan zwart-op-wit;
- Het optreden staat in je persoonlijke ‘Gigs’ overzicht;
- Het optreden kan worden geëxporteerd naar je openbare agenda;
- Je krijgt achteraf een review (referentie) van de opdrachtgever.
Kortom, je werkt via de bevestiging aan een completer profiel, aan je vindbaarheid op het platform en je hebt alles zelf overzichtelijk op een rij. Een offerte-aanvraag is gratis en Gigstarter rekent geen commissies voor optredens die hieruit voortvloeien.
Naked Ears op een event van Gigstarter
Dat klinkt goed maar hoe kom ik hoger in de zoekresultaten bij Gigstarter?
Om meer geboekt te worden is het belangrijk dat je als artiest hoog in de zoekresultaten van Gigstarter verschijnt. Ons systeem gebruikt onder andere de meest recente en relevante reviews voor het bepalen van de getoonde resultaten. Met een review geeft de opdrachtgever die jou geboekt heeft een recensie over jouw optreden. Een review ontvang je door via Gigstarter je optredens van te voren officieel te bevestigen bij de boeker.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je telefonisch bent benaderd omdat een geïnteresseerde je nummer op je profiel heeft gevonden. Om al je optredens centraal te beheren, maar ook om je profiel meer invulling te geven, kun je bevestigingen uitsturen naar opdrachtgevers die niet met een reguliere offerteaanvraag via Gigstarter zijn binnengekomen.
Gigstarter rekent geen commissie op een boeking, een bevestiging uitsturen is dus kosteloos. Een bevestiging kun je enigszins vergelijken met een offerte, waarin afspraken worden vastgelegd. Via de tab offertes in je dashboard stuur je een bevestiging uit met de daartoe bestemde Bevestiging opstellen knop. Let wel: je profiel is iets waar je continu aan moet blijven werken; zie het als een online muzikaal cv. Op Gigstarter komen de mooiste muzikale CVs bovendrijven om gevonden te worden door onze bezoekers.
Hoe kan ik goed promoten dat ik via Gigstarter te boeken ben en welke voordelen geeft dat?
Als je in het bezit bent van een eigen website, raden wij je aan om hier het Gigstarter widget op te plaatsen. Dit is een boek-knop die je website aan het Gigstarter profiel linkt. Je vergroot hiermee de kans om geboekt te worden en jouw site wordt hierdoor beter vindbaar op Google. Heb je een Facebookpagina? Stel dan ook de actieknop in op Facebook. Voor nog meer effectieve promotie kan je een boekingsknop in de handtekening van jouw email zetten. Lees hier alles over deze doeltreffende methode!
Wij van het Gigstarter team staan altijd klaar voor jouw vragen, opmerkingen en ideeën. Mail ons gerust op info@gigstarter.nl
Is er ook nog een extra kans op optredens?
Jazeker! Een andere manier om via Gigstarter aan optredens te komen is door te reageren op oproepen. Een 'oproep' is een openbare opdracht die wordt geplaatst door een potentiële opdrachtgever. Bij een oproep stuurt de klant niet een persoonlijk bericht direct naar jou via je profiel, maar kiest hij of zij er bewust voor om de hulp en kennis van Gigstarter in te schakelen tijdens de muzikale zoektocht.
Bij een geplaatste oproep nodigt Gigstarter handmatig een aantal geschikte artiesten uit. Als artiest kun je je beschikbaarheid direct bij de potentiële boeker aangeven en een persoonlijk bericht achterlaten. Het is aan de opdrachtgever om vervolgens contact op te nemen met de artiest die hem of haar geschikt lijkt. Omdat de oproep een aanvullende dienst is dien je als artiest een PRO lidmaatschap te hebben om hierop te kunnen reageren.
Wat houdt een PRO lidmaatschap op Gigstarter precies in?
Met het PRO lidmaatschap heb je als artiest een completer muzikaal CV op Gigstarter waardoor je de kans vergroot om nog meer geboekt te worden!
Als PRO artiest kan je:
- Extra recensies verzamelen: Boost jouw Gigstarter profiel door 3 voormalige opdrachtgevers een recensie te laten schrijven. Hiermee bouw je aan een mooi en compleet online muziek CV en verhoog je jouw vindbaarheid op Gigstarter.
- Beter promoten: Je hebt vele promotionele voordelen. Zo kan je jouw shows op onze homepage zetten; heb je de mogelijkheid om uitgelicht te worden op onze social media kanalen en veel meer.
- Reageren op oproepen: Een opdrachtgevers plaatst een openbare oproep voor een specifiek soort optreden, waarop Gigstarter de geschikte PRO artiesten uit nodigt om te reageren. Op elke 10 offerteaanvragen wordt er 1 oproep geplaatst.
Het PRO lidmaatschap bied je dus allerlei soorten middelen om nog beter uit de verf te komen op Gigstarter, kijk hier voor een overzicht van alle voordelen van een PRO lidmaatschap.
Dat was het voor deze keer, hopelijk heb je weer veel over het platform gelezen om mee aan de slag te gaan!
Gigstarter. Minder gedoe. Meer muziek.