Elk jaar organiseert de VNPF (Vereniging Nederlandse podia en festivals) een congres voor iedereen achter de schermen van de muziekindustrie. Dit jaar was de TivoliVredenburg vol bezet met tientallen panels en workshops. Wij waren aanwezig en pikten een paar hoogtepunten voor jullie eruit. Samenwerken en verandering bleken de sleutelwoorden van deze editie.
Een kritisch rapport
En dat samenwerken nodig is blijkt wel uit het rapport van de Sociaal-Economische Raad (SER) en de Raad voor Cultuur: Passie gewaardeerd. Commissievoorzitter Evert Verhulp licht het kritische rapport op deze ochtend toe: ’Een van de problemen is dat de culturele sector niet als sector opereert. Zodra je als één sector naar de minister stapt met plannen voor de culturele agenda heb je een grotere kans om budget op te halen. De interne verdeling van het budget kan je altijd nog regelen.’
De algemene foyer in TivoliVredenburg waar iedereen tussen de sessies elkaar ontmoet
Definitieve verandering in de festivalindustrie
De verandering op het gebied van marketing in de festivalindustrie is in volle gang. Denis Doeland (DDMCA) deelt tijdens deze sessie zijn visie voor de toekomst. Gebruikelijke marketing doeleinden zoals posters vindt hij verleden tijd zijn. Er moet geïnvesteerd worden in de digitalisering, dit is de communicatie van de toekomst.
Denk bijvoorbeeld aan bots die namens een artiest persoonlijke gesprekken kunnen aangaan met fans. Ook social media is heel erg van belang. Op al deze sites moet een paar keer per dag iets gepost worden, dit is eigenlijk niet meer handmatig te doen. Automatisering en investering is heel erg belangrijk voor het behoud van je klantrelaties. Door middel van deze klantrelaties bereik je meer bezoekersaantallen bij optredens. Op de site van Denis vind je de gehele presentatie van deze inspirerende sessie.
Na zijn 18-jarige carrière bij ID&T richt Denis Doeland zich nu op zijn adviesbureau DDMCA
Samenwerkingen tussen podia
Het is erg fijn dat veel panels een (wetenschappelijk) onderzoek of rapport als uitgangspunt voor de verdere discussie gebruiken. Hierdoor zijn de aangesneden onderwerpen duidelijk en overzichtelijk. Zo ook bij het gesprek over de samenwerkingen tussen de verschillende podia. Panelleden Arie Verstegen (Cultuurpodium Boerderij), Renske Verbeek (De Kroepoekfabriek & Stadsgehoorzaal) en Jeroen van de Wiel (Kunstlinie Almere Flevoland) vertellen uitgebreid over hun eigen ervaringen. Ze zijn het erover eens als het gaat om samenwerkingen tussen podia in de praktijk.
Als je wilt dat de samenwerking slaagt moeten de belangen allereerst duidelijk zijn voor de verschillende partijen. Daarnaast moet je aan duidelijke verwachtingsmanagement doen voordat je begint aan een samenwerking. De voorbeelden van het panel en uit het publiek zijn talrijk, van de succesvolle fusering van poppodium de Duycker tot moeizame samenwerkingen met gemeentes.
Buma Music Academy & Hubtower
Muziek in het onderwijs. Dat is er veel te weinig volgens het onderzoek van Buma music Academy. Er moet verandering in komen door o.a. een complete leeromgeving aan te bieden aan leerlingen. Ook docenten die alleen gekwalificeerd zijn om CKV te geven, kunnen deze leeromgeving gebruiken.
De Hubtower inclusief alle instrumenten
De introductie van de Hubtower moet ook aan deze verandering gaan helpen. Hubtower is een initiatief om kinderen instrumenten te laten bespelen. De eerste versie is twee jaar geleden voor het eerst gebouwd en sindsdien een groot succes. Het is een apparaat waar alle kabels in het midden verwerkt zijn en de kinderen op een veilige en leuke manier kennis kunnen maken met nieuwe instrumenten. Aan de Hubtower zit één basgitaar, twee gitaren, een ipad, synthesizer, drumpad en een microfoon om te zingen. De school of rock is terug!
Op de borrel aan het eind van de dag is het duidelijk dat er op deze dag nog zoveel meer interessants op het programma stond. Van de nieuwste blockchain technologieën tot aan levendige discussies over het cultuurbeleid. Daarom staat het congres al weer met stip in onze agenda voor volgend jaar!