Vorige week stond Gigstarter uitgebreid in de populaire Vlaamse zakenkrant De Tijd. We lichten een paar hoogtepunten van het artikel voor je uit.
CEO Paul de Kuyper over de doelen van Gigstarter
"Gigstarter is een platform dat de markt voor muziekoptredens transparanter en toegankelijker wilt maken. Waar vroeger het contact tussen boeker en artiest vooral via mond-tot-mondreclame en klassieke boekingskantoren liep, neemt Gigstarter nu gedeeltelijk die plaats in. Na een succesvolle start in de Nederlandse markt – waar Gigstarter naar eigen zeggen een marktaandeel haalt van 10 procent qua boekingen – lanceerde de startup zich nu ook in zeven andere landen."
Opmerkelijk is dat Gigstarter zich niet in de eerste plaats richt op grote, professionele evenementen, maar op kleinschalige privéfeesten. "We verwachten dat die initieel 70 procent van de aanvragen zullen uitmaken. Later zal dit zakken naarmate het bestaande professionele circuit in ons systeem geïntegreerd wordt", voorspelt De Kuyper.
CEO Paul de Kuyper (links op de contrabas) speelt ook in een band: Nootmuskaat
De ervaring van de Belgische DJ JOKI met het platform
''Een boekingsagent vinden is niet evident als parttime dj voor privé-evenementen, zonder grote installaties. Bovendien draai ik niet de commerciële muziek waar veel agenten op staan te wachten. Gigstarter vond ik online en kon ik meteen gratis uittesten. De gratis versie van Gigstarter kan door muzikanten gebruikt als een soort etalage, waarna ze benaderd worden door geïnteresseerde klanten. Daarnaast zijn er betalende accounts, waarmee de artiesten kunnen reageren op open oproepen van potentiële klanten. Als je aan de slag wilt blijven, heb je die betalende functie nodig."
Paul over de groeipotentie van Gigstarter
"We willen live muziek toegankelijk maken voor iedereen. Op korte termijn hopen we het break-evenpunt dat we in de Benelux al bereikt hebben, op te schalen naar heel Europa. Het aanbod is sterk gegroeid. In de acht landen waar Gigstarter actief is, zijn al meer dan 5.000 artiesten of groepen op het platform aangesloten, tegenover ruim 2.000 een jaar geleden."
"Voorlopig werkt het platform op eigen kracht, maar een externe investeerder die kan helpen om sneller op te schalen is 'hartstikke welkom', klinkt het. Wel op één voorwaarde: 'Het moet een partij zijn die mee durft te gaan in onze langetermijnvisie. Gigstarter is geen kaskoe, maar een platform dat de muziekmarkt in beweging brengt. We willen eerst impact creëren en waarde toevoegen. De verdienmodellen kunnen we er dan geleidelijk inschuiven."
Het originele artikel in de zakenkrant De Tijd
Andere blogs van Gigstarter:
Gigstarter on tour in Parijs
6 tips voor artiesten om betere concerten te geven
Over ons
Benieuwd naar de meest populaire Gigstarter-artiesten?
Meld je aan voor de kwartaal nieuwsbrief