Voordat je je muziek in de markt gaat zetten is het belangrijk dat je weet aan WIE je je richt. Pas als je dit weet kun je je goed inleven in je ideale fan waardoor je bijvoorbeeld makkelijker aansprekende teksten kunt schrijven voor social media en e-mails. Het bepaalt uiteindelijk ook hoe effectief je promotie is voor optredens én heeft invloed op wie jij straks aantrekt bij optredens als ‘het weer mag’. Mirjam van Onlightning legt uit waarom het zo belangrijk is om een duidelijk plaatje van ‘je ideale fan’ te maken.
Ondanks dat je tegenwoordig voornamelijk veel gebruik maakt van massamedia, betekent dit nog niet dat je ook massa-taal moet gebruiken en het alleen moet gebruiken om te ‘zenden’. Ook als je op die mediums mensen op een persoonlijke manier aanspreekt, zal het persoonlijk aanvoelen. En dat gaat verder dan spreken in de ‘je-vorm’ in plaats van de ‘jullie-vorm’. Het moet persoonlijk aanVOELEN. En daarvoor moet je weten wie het is waar je tegen praat.
De ideale fan?
Waar is hij/zij veel mee bezig? Wat zijn zijn/haar interesses? Wat is de context waarin je praat? Als je dan gaat schrijven, zul je zien dat je steeds meer aansluiting gaat vinden. Dat het gaat aanspreken. Dat er automatisch de juiste mensen op af komen. Als je niet helder hebt tegen wie je precies praat dan komt je boodschap niet aan en word je simpelweg niet gehoord. Daarom is het zo belangrijk echt de tijd te nemen en in de huid van potentiële fans te kruipen.
Want zeg nou zelf: hoe fijn zou het zijn als je bij optredens ‘ideale fans’ aantrekt, die echt voor jou komen en écht naar jouw optreden komen kijken, in plaats van het te zien als ‘een uitje’ en er doorheen gaan lullen, of aan de bar blijven zitten en je alleen zo nu en dan jou een blik waardig gunnen.
Focus
Om je ideale fan te ontdekken en begrijpen geef ik in dit artikel wat tips voor het maken van een avatar (ook wel ‘profielschets’) voor jouw ideale fan. Voor welke muziekliefhebbers maak jij je muziek? Wie zit er op jou te wachten en wie ook niet? Het is begrijpelijk als je de neiging hebt om dit zo breed mogelijk te houden om niemand uit te sluiten, maar dat uitsluiten doe je niet, je focust je alleen op de mensen die het je het liefst wil bereiken.
Als je een breed publiek probeert aan te spreken, dan is de kans heel groot dat je boodschap en promotie-uitingen dusdanig algemeen zijn dat je niemand aanspreekt en dus fans misloopt! Stel, je maakt Hard Rock en je wil iedereen met een interesse in rock muziek bereiken, dan is de advertentie te breed ingezet. Het is lang niet zo effectief als dat je liefhebbers van Hard Rock (of zelfs nog specifieker) wil bereiken. Dus: maak een (of meerdere) avatars en kom erachter wie jouw ideale fan is!
Iron Maiden en zijn fans, een prachtige combinatieFan avatar
Een avatar is eigenlijk een beschrijving van de demografische, psychologische en sociologische aspecten van jouw ideale fan. En dat gaat veel verder dan alleen leeftijd, geslacht en regio waar ze wonen. Geef ze uiteindelijk ook een naam en zoek er een foto bij die je bij hen vindt passen! Het komt erop neer dat je in de huid kruipt van de personen die van jouw muziekstijl houden. Waar verzamelen ze zich, offline en online, wat is belangrijk voor hen, wat is hun levensstijl, zijn ze getrouwd, single, gescheiden? Hebben ze kinderen of juist niet? Wat voor werk doen ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Waar geven ze hun geld aan uit?
Des te meer je inzoomt des te beter zul je je kunnen inleven in je ideale fans en waar zij dus op zitten te wachten! Maak dus één of meerdere avatars. Wanneer je een profielschets maakt houdt er dan rekening mee dat niet alle avatars hetzelfde zijn. Je kunt eventueel per ‘campagne’ (bijvoorbeeld per liedje wat je wil promoten, mochten ze veel van elkaar verschillen) een andere avatar maken.
Onderzoek
Je kunt een avatar maken door onderstaande punten in te vullen. Dit doe je op gevoel en te kijken naar wie je fans nu al zijn (online, of denk terug naar je optredens, wie staan er vooraan het meest enthousiast mee te doen?) En onthoud: opvallend vaak lijkt je ideale fan op jezelf, misschien niet in leeftijd, geslacht en uiterlijk, maar wel in interesses.
Geslacht:
Leeftijd:
Woonplaats:
Land:
Relatiestatus:
Opleidingsniveau:
Zit je ideale fan nog op school, of is hij/zij al aan het werken?
In welke sector werkt of leert je ideale fan?
Favoriete website(s):
Favoriete tijdschrift(en):
Favoriete muzikant(en)/band(s):
Favoriete film(s):
Favoriete acteur(s):
Favoriete merk(en):
Favoriete winkel(s):
Favorieten festival(s)/venue(s):
Welke communicatie-apparaten gebruik je ideale fan het meeste?
Nu heb je een duidelijk beeld van je ideale fan. Geef hem/haar onder een naam, en houdt deze ideale fan altijd in gedachte bij alles wat je schrijft en doet. Je kunt ‘m ook altijd aanpassen naarmate je inzicht erin beter is geworden. Het hoeft niet meteen vast te staan!
Hulp nodig bij het samenstellen van je ‘ideale fan avatar’? Leren hoe je een tool van Facebook kunt inzetten om hier meer inspiratie voor te krijgen? Wil je weten wat je er vervolgens mee kunt doen zodat je verder komt met je muziek? En wil je daarbuiten nog veel en veel meer leren over positionering, promotie planning, social media voor je muziek, verkoop van merchandise online, e-mailmarketing en social media adverteren? Komende maandag 30 maart start de volgende editie van het online groepscoachingsprogramma F.I.R.E., lees hier meer informatie.
Gerelateerde blogs van Gigstarter: