De Reisgenoot is het singer-songwriter alterego van Maarten van Veen. Met gitaar en een verzameling Nederlandstalige luisterliedjes ging hij de afgelopen jaren een kleine honderd huiskamers af om op te treden. Vanuit het Deventer Songwriters Gilde organiseert hij regelmatig kleinschalige singer-songwriter evenementen in zijn eigen stad en sinds vorig jaar nodigt hij af en toe ook artiesten uit in zijn eigen woonkamer. De Reisgenoot is nu al een poosje via Gigstarter te boeken en deelt zijn beste huiskamertips voor beide kanten van de medaille: de muzikanten en de boekers. Dit is deel één: 6 tips voor muzikanten.
1. Maak contact
Voor huiskamerconcerten bewaar ik mijn mooiste anekdotes. Ik vertel de verhalen achter de liedjes, maak grapjes tussendoor en stel vragen aan de bezoekers die ik beantwoord in de nummers. In een kroeg of club zou ik het nooit zo doen, dan ligt de focus veel meer op de band en lekker knallen met weinig tekst en een hoge energie. Maar in een huiskamer mag het – kijk je publiek diep in de ogen en betover ze ;-)
De Reisgenoot, alterego van Maarten van Veen. Foto door Grietje Mesman.
2. Houd het spontaan / flexibel
Huiskamerconcerten zijn de palmstranden van de optredens. Minder strak, lekker ontspannen. Soms gooi ik m’n set om als dat beter bij de sfeer past. Soms verander ik ter plekke een deel van de songtekst als reactie op iets dat voor m’n neus gebeurt. In reacties en reviews geven mensen vaak aan dat ze het erg leuk vonden dat ik mijn programma afstemde op de gelegenheid. Spontaniteit wordt erg gewaardeerd en een foutje is minder erg.
3.Bereid je presentatie voor.
Ik zie ook vaak muzikanten die echt weergaloos spelen en dan heel ongemakkelijk worden als ze het volgende nummer aankondigen. Dat valt dan weer extra op in de intimiteit van een huiskamer...
Sfeerimpressie van de huiskamerconcerten van De Reisgenoot4. Gebruik de speelplek.
Je hoeft niet om aandacht te vechten, want die is er wel. Dus zing je beste teksten en meest breekbare liedjes. Vertel over jezelf, maak het persoonlijk. Mensen komen naar een huiskamerconcert om iets te ervaren wat ze missen tijdens grotere shows, de persoonlijke connectie. Deze connectie helpt je ook bij de volgende tip, namelijk:
5. Stimuleer mensen om jou te helpen
Je hebt verteld over je liedjes, mensen in vervoering gebracht en tussendoor grappen gemaakt. Je speelt je slotakkoord… En nu? Nu is het moment dat je mensen vraagt om social follows. Laat een tablet rondgaan met mailchimp subscribe waarmee bezoekers zich kunnen inschrijven op je nieuwsbrief en jij ze uit kan nodigen voor je volgende shows. De bezoekers die dit uit zichzelf doen, zijn er maar één of twee. Als je erom vraagt heb je zo de helft of meer te pakken. Als je je hier ongemakkelijk bij voelt, zoek dan naar een manier om de vraag op een manier te stellen die bij je past. Met een liedje? Met een grapje? Zelf neem ik altijd dit lampje mee, geïnspireerd op de basdrums van bands waarop de bandnaam te lezen is. Mensen reageren er erg goed op, het breekt het ijs en geeft een makkelijk aanknopingspunt om te vragen of mensen je op social media willen volgen. Ik ken ook songwriters met een gastenboek, waarin mensen kunnen opschrijven wat ze van het optreden vonden. Laat ze daarvoor even naar je toekomen, dan kun je gelijk een praatje maken en vertellen over die CD’s die je bij je hebt.
Verzin een aanknopingspunt om mensen je op social media te laten volgen, zoals het lampje van De Reisgenoot
6. Bonus: hoe begin je?
Ben je nog niet zo lang bezig en weet je niet goed hoe je aan boekingen komt? Helemaal aan het begin vroeg ik vrienden van me om hun netwerk uit te nodigen in hun huiskamer. In steden waar ik niemand kende benaderde ik huiskamers waar makkelijk veel publiek is, zoals woongroepen of studentenhuizen. Je hoeft niet te wachten tot Stukafest je boekt. Begin gewoon zelf ;-)
Heb je interesse om de Reisgenoot te boeken voor een huiskamerconcert? Bekijk hier zijn profiel op Gigstarter en zijn check zijn eigen website! Ben je een artiest en wil je op de hoogte gehouden worden over Gigstarter?
Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van Gigstarter