Wij zijn John Music, een service company binnen de muziekindustrie, bestaande uit een groep gedreven young professionals. De leden van John Music helpen artiesten met alles wat zij in huis hebben. Denk hierbij aan branding, communicatie, social media, merchandising en ook het organiseren van release party’s, waar deze eerste blog over zal gaan. Maandelijks schrijven wij over een onderwerp vanuit onze ervaring, om zo ook artiesten op Gigstarter te kunnen helpen!
Je hebt net je nieuwe plaat opgenomen en bent gemotiveerd om je kersverse nummers aan de buitenwereld te laten horen. Maar hoe zorg je er voor dat jouw release zo succesvol mogelijk verloopt? Begin dan met het overwegen van een album release party.
Onlangs hebben een aantal leden van John Music de album release voor singer-songwriter Mr. Guy Fox georganiseerd. Hiervoor moesten de nodige voorbereidingen getroffen worden. Hierdoor hebben wij van John Music een top zes van essentiële punten samengesteld, waarmee jij als artiest ook een succesvolle album release party kan geven. Vandaag krijgen jullie de eerste drie tips van ons.
1. Ken jezelf als artiest
Het belangrijkste bij het organiseren van een release party is om goed voor ogen te hebben wat voor artiest je bent. Dit klinkt misschien raar, maar voor je het weet, plan je dingen die niet bij je passen. Denk hierbij aan wat je kernwaarden zijn; waar sta je voor, wat is de doelgroep die je wilt bereiken en welke vooropgestelde doelen wil je behalen?
Belangrijk hierbij is om continu terug te koppelen naar iedereen waarmee je samenwerkt tijdens het organiseren van de album release party. Zorg voor duidelijke communicatie waarbij je als artiest precies laat zien waar je mee bezig bent. Zo kunnen er geen onnodige mistverstanden ontstaan.
Figuur 1: Bedenk goed wat voor soort artiest je bent en wat voor album release er bij past
2. Planning
Een album release gaat of staat met een planning. Niet alleen voor de releasedag, maar voornamelijk bij de voorbereiding. Zelf heb je als artiest vaak veel aan je hoofd naar aanloop van de release party zoals het repeteren van de nieuwe nummers. Het is fijn om een fysieke planning te hebben, zodat alles concreet is opgeschreven en vooropgestelde mijlpalen afgestreept kunnen worden. Door het gebruiken van een planning is de voortgang meer zichtbaar en weet je waar je in het traject staat.
Voor de release party van Mr. Guy Fox hadden wij op A1 papier een grote planning gemaakt. Hierop stonden de taken die gedaan moesten worden, wanneer deze gedaan moesten worden en door wie. Wanneer een taak gedaan was, streepten we deze af. Wekelijks pakten wij deze planning erbij om te kijken of we nog op schema liepen, dingen moesten veranderen en wat we nog moesten doen.
Voor de release party, het moment van shinen, is het belangrijk om een draaiboek te maken. Hierin staan allereerst alle contactgegevens van alle betrokkenen (bijvoorbeeld: de locatie, de bandleden, de organisatie, de technici etc.). Daarnaast is er een gedetailleerd tijdschema van het verloop van de releaseparty inclusief op- en afbouw tijd. In dit schema is tevens vermeld wie verantwoordelijk is voor een bepaalde activiteit en eventuele benodigdheden. Tijdens je release party wil je helemaal niet bezig zijn met deze praktische zaken. Jij als artiest wil je bezig houden met je album, het spelen en de leuke reacties die je ontvangt. Zorg dus dat iedereen die meewerkt op de dag van de release party zelf zo’n draaiboek heeft.
3. Locatie
Zonder locatie, geen release party. Houd bij het reserveren van de locatie rekening met het verwachte aantal bezoekers, de capaciteit van de locatie en welke sfeer je wilt overbrengen. Een locatie mag niet te klein zijn, maar ook zeker niet te groot. Schat dus het aantal bezoekers juist in zodat je niet voor een halflege zaal staat te spelen.
Voor beginnende bandjes is ’t het gunstigst om de locatie gesponsord te krijgen, maar hoe? Bedenk bijvoorbeeld om met de locatie af te spreken dat de drankomzet voor hen is en dat je zeker bent dat er veel mensen aanwezig zullen zijn. Wanneer je contact legt met een locatie, laat dus vooral zien 'what’s in it for them'. Daarmee heb je veel sneller succes.
Figuur 2: Een volle Buutvrij voor Mr. Guy Fox
Denk ook aan welk publiek je wilt trekken. Doe je een release voor je fans, zoek dan uit waar je fans zitten zodat je die sowieso binnen krijgt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de statistieken van je Facebook fanpage te bekijken. Heb je een professioneler evenement, check dan waar belangrijke partners zitten, zodat voor hen de drempel zo laag mogelijk is om te komen. Houd ook rekening met de bereikbaarheid van je locatie. Iets wat met het openbaar vervoer en de auto gemakkelijk te bereiken is, is natuurlijk veel voordeliger dan een locatie waarbij de dichtstbijzijnde bushalte 20 minuten lopen is.
De release party van Mr. Guy Fox hebben wij gehouden in Buutvrij, een koffiecafé in het centrum van Tilburg. Mr. Guy Fox zelf had erg veel affiniteit met deze locatie, kwam daar vaak en vond dat de locatie de perfecte sfeer uitstraalde voor zijn release party. Hij wilde zijn release party dan ook vooral voor vrienden, familie en partijen in de omgeving Tilburg houden. Omdat Mr. Guy Fox daar zelf vaak kwam en de mensen die er werkten ook kende, is hij zelf naar Buutvrij toegegaan met het voorstel.
Dit waren de eerste drie tips, volgende keer bespreken wij over hoe je het beste je publiek kan aanspreken en welke merchandise belangrijk is voor je release!
Gerelateerde blogs van Gigstarter:
Muziek door de ogen van een advocaat: handige tips over boekingen en optredens
Olga Mouret brengt klassieke muziek naar de festivals en concertzalen
Artiest en nog niet ingeschreven op Gigstarter?
Schrijf je gratis in en maak kans op meer optredens!