Vraag jij jezelf wel eens af hoe je zichtbaar op social media kunt worden? Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je jezelf of je act zichtbaar kunt maken op de social media platformen en waarom dit belangrijk is. Ook wordt duidelijk, hoe je je eigen content kunt bepalen.
Voor zowel een act, als een boeker is zichtbaarheid op de sociale media-platformen tegenwoordig erg belangrijk. Wanneer je dit goed aanpakt, kun je op den duur meer erkenning voor je werk genereren en zorg je voor verhoging van je naamsbekendheid. Dit kan vervolgens onder andere resulteren in nieuwe samenwerkingen. Je doelgroep krijgt namelijk een duidelijk beeld van jou/jullie werkzaamheden.
Inspelen op emotie helpt bij het vergroten van je zichtbaarheid
Zichtbaarheid vergroten
Er zijn verschillende componenten die je in kunt zetten om jouw account te optimaliseren. Het is bewezen dat inspelen op emoties helpt bij het vergroten van je zichtbaarheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sentiment of humor; door een situatie te posten waar de volger zichzelf in kan verplaatsen, krijg je een hogere interactie met je publiek. Door middel van interactie creëer je een band met je volgers. Deze kun je ook genereren door bijvoorbeeld vragen aan je volgers te stellen in de caption van je post of door een kleine winactie te realiseren.
Kwaliteit staat altijd boven kwantiteit. Het heeft geen zin om iedere keer wanneer eenzelfde handeling zich voordoet, zoals een repetitie, daar een bericht over te posten, om op die manier in het zicht van je volgers te blijven. Ook ieder uur posten heeft geen zin. Deze hoeveelheid berichtgeving kan zelfs eventuele irritatie opwekken bij je volgers. Dat is natuurlijk nooit het doel. Ga dus uit van ongeveer twee tot drie keer per week iets te posten, met variatie van onderwerp.
De kracht van de multimedia
De kracht van de multimedia is de laatste jaren flink gestegen. Voeg naast een caption op Facebook, LinkedIn etc., ook een video of foto toe aan je post, om de kans op zichtbaarheid te vergroten. Mensen houden hun aandacht namelijk langer bij jouw post, wanneer hier (bewegend) beeld aan toegevoegd is. Een aanvullend, wellicht interessant weetje, is dat het engagement op Instagram 10 keer hoger is gebleken dan op andere social media-platformen.
Eigen content bepalen
Bepaal jouw doelgroep en via welk kanaal je hen het beste kunt bereiken. Door via een zakelijk account te werk te gaan, kun je de statistieken bekijken. Op deze manier kun je achterhalen wanneer jouw doelgroep actief is en wat dus de beste timing is om te posten. Op sociale media, zoals Facebook en Instagram kun je posts vooruit plannen; deze worden automatisch gepost op het door jou ingestelde moment.
Het is belangrijk om je eigen content te bepalen, omdat je jezelf op deze manier kunt onderscheiden van anderen. Waarom moeten boekers/artiesten met jou in zee gaan, boven een ander? Ga op zoek naar jouw ‘unique selling point’. Daarnaast is persoonlijkheid een belangrijk begrip, om te achterhalen welke content bij jouw act past. Onderzoek waar je voor staat en wat je uit wilt stralen, bijpassend bij het genre waarin je werkzaam bent.
In deze corona tijden kan het lastig zijn om relevante content te leveren voor je volgers. Post daarom ook niet alleen maar muziek gerelateerde content. Jouw volgers vinden het ook interessant om te weten waar jij je inspiratie vandaan haalt, zoals Lizzy V bijvoorbeeld doet. Haar feed bestaat uit een combinatie van onder andere humor, interactie, inspiratie en natuurlijk haar eigen muziek. Een goed voorbeeld voor het vergroten van de zichtbaarheid dus.
Experimenteer
Experimenteer wat voor jouw act werkt en wat vooral ook niet werkt. Dit in combinatie met interactie en andere eerder benoemde tips, helpt jou gegarandeerd bij het vergroten van je zichtbaarheid op social media.
Gerelateerde blogs van Gigstarter: