De Reisgenoot is het singer-songwriter alter-ego van Maarten van Veen. Met gitaar en een verzameling Nederlandstalige luisterliedjes ging hij de afgelopen jaren een kleine honderd huiskamers af om op te treden. Vanuit het Deventer Songwriters Gilde organiseert hij regelmatig kleinschalige singer-songwriter evenementen en sinds vorig jaar nodigt hij af en toe ook artiesten uit in zijn eigen woonkamer. De Reisgenoot is nu al een poosje via Gigstarter te boeken en deelt zijn beste huiskamertips voor beide kanten van de medaille: de muzikanten en de boekers. Dit is deel twee: 3 belangrijke tips waarmee je betere huiskamerconcerten kan organiseren.
1. Bereid je publiek voor
Sommige mensen hebben nog nooit een huiskamerconcert bijgewoond en hebben schrikbarend weinig gevoel voor de setting. Wanneer ze bijvoorbeeld hardop tijdens een liedje een gesprek gaan voeren met hun buurman, heb je iets niet goed uitgelegd als organisator. Voor jou als muziekliefhebber is dat misschien moeilijk voor te stellen, maar voor sommige mensen in het publiek kan dit de eerste keer zijn dat ze een huiskamerconcert bijwonen. Vraag vooraf gewoon even om aandacht, dat garandeert een betere concertervaring voor iedereen.
Maarten van Veen in actie tijdens één van zijn vele huiskamerconcerten
2. Hoe krijg je jouw huiskamer vol?
Als je voor het eerst met het idee speelt om een huiskamerconcert te organiseren, is de grote vraag: hoe zorg ik dat er genoeg mensen komen? Sommige organisatoren denken er te makkelijk over waardoor uiteindelijk vier man publiek naar een sip kijkende singer-songwriter zit te luisteren. Veel mensen combineren het daarom met een feestelijke gelegenheid: bijvoorbeeld een verjaardag of trouwdag. Ik ben ook weleens geboekt als onderdeel van een teamuitje of nieuwjaarsborrel. Dat kan absoluut goed werken, maar er hoeft natuurlijk niet per se een aanleiding te zijn. Een huiskamerconcert kan ook gewoon georganiseerd worden omdat het een super leuke ervaring is. Ik probeer zelf altijd om mijn gasten zo persoonlijk mogelijk uit te nodigen: ik app, bel, mail, of nog beter: ik ga langs bij m’n buren en nodig ze uit. Facebook heeft z’n glans wel een beetje verloren op het gebied van evenementen, dus verwacht niet dat je huiskamer vol zit als je alleen daar een berichtje plaatst.
Lekker weer? Verplaats het huiskamerconcert naar de tuin!
3. Laat de promotie en de opbrengst niet van de artiest afhangen
Maak duidelijke afspraken vooraf over wie welke onderdelen regelt. Nodig jij je vrienden, kennissen en buren uit of verwacht je van de artiest ook dat hij zijn of haar fans meebrengt? Betaal je de artiest uit eigen zak, verkoop je kaarten aan je bezoekers of ga je met de pet rond? Het mooiste is natuurlijk als je gewoon een goede afspraak maakt met de artiest via Gigstarter, maar het is in elk geval chique om het financiële risico van tegenvallende bezoekersaantallen niet bij de artiest neer te leggen. Lees even dit artikel als je niet weet waarom. Als ik zelf songwriters uitnodig om te komen spelen werk ik vaak met een half half constructie. Ze krijgen een garantiebedrag (125 euro), dat wordt aangevuld ‘met de pet’. Vaak komt er met de pet nog zo’n 100 euro bij, maar ook dat is afhankelijk van een goede voorbereiding en uitleg van de organisator aan het publiek. Onder andere daarover schreef ik eerder de blog huiskamerverhalen.
Heb je interesse om de Reisgenoot te boeken voor een huiskamerconcert? Bekijk hier zijn profiel op Gigstarter en zijn check zijn eigen website. Ben je benieuwd naar tips om betere huiskamerconcerten te geven als artiest? Lees dan deel 1.