Je nummer is helemaal gefinetuned en klaar om met de wereld gedeeld te worden. Je vraagt je alleen af; Hoe publiceer je het nummer online op bijvoorbeeld Spotify? Waar moet je allemaal rekening mee houden om de kans op succes zo groot mogelijk te maken? Wij geven je hier in een aantal stappen een guideline hoe je dit het beste aan kan pakken!
Stap 1: Distributiepartners vinden
We nemen tijdens dit stappenplan de streamingdienst Spotify als voorbeeld, omdat het de populairste streamingdienst van de Benelux is. Maar neem ook zeker een kijkje bij andere streamingdiensten als Deezer en Apple Music.
Voor de eerste stap bij het plaatsen van je nummer op Spotify is het zaak om een distributiepartner te zoeken. Een distributiepartner is een bemiddelaar tussen Spotify en jou. Er zijn verschillende online distributiepartners te vinden, allemaal met een ander betaalsysteem. Kijk dus goed naar de voorwaarden die jij belangrijk vindt!
Sommige distributiepartners zijn gratis. Een voorbeeld hiervan is DISTROKID. Spotify bezit aandelen van DISTROKID, hierdoor wordt muziek sneller geplaatst op Spotify en het verifiëren van je artiesten account gemakkelijker gemaakt. De meest gebruikte, betaalde, distributiepartners zijn Cdbaby en TUNECORE. Spotify was bezig met het mogelijk maken van het direct uploaden van je songs, maar dat project staat inmiddels weer op losse schroeven.
Een van de vele Gigstarter acts met muziek op Spotify: PipStap 2: Een releaseplan maken
Voordat je song gepubliceerd wordt moet je een releaseplan maken. Zonder dit plan verdwijnt je nummer in de zee van nieuwe uploads van artiesten. De eerste stap van het releaseplan is een datum vaststellen. Bedenk goed wat de voor en nadelen zijn van de datum die je kiest voor het releasen.
Op de zogenoemde ‘release friday’ blijken uit onderzoek veel mensen naar nieuwe muziek te luisteren. Tegelijkertijd wordt er die dag minder op social media gekeken, waardoor je online markting minder effectief kan zijn. Houd met de datum van release ook rekening met evenementen die plaatsvinden. In Nederland wordt er bijvoorbeeld op Koningsdag minder gestreamd, omdat een groot deel van de muziekliefhebbers op festivals te vinden zijn. Zodra de datum bekend is ga je beginnen met de promotie. Je begint een paar maanden van te voren met het uitbrengen van teasers. Maak mensen nieuwsgierig! Over dit onderwerp is meer te lezen in de volgende stappen.
Stap 3: Platformen uitzoeken
Het is van belang dat je je volgers op sociale media op de hoogte houdt van je nieuwe muziek. Per soort content dat je wil posten, zijn er verschillende media die je daarvoor kan gebruiken. De meest gebruikte kanalen om op te promoten zijn Instagram, Facebook en YouTube. Wanneer je post bedoeld is als vermaak voor je fans, zijn Facebook en Instagram gebruikelijkere media. Hier zijn beeld, video en tekst belangrijk om bereik te genereren. Mensen die deze sociale media gebruiken, kijken veelal om leuke informatie binnen te krijgen.
Facebook is nog steeds verreweg het grootste social media kanaal in Nederland. Doordat Facebook door een groot aantal mensen gebruikt wordt, zijn alle doelgroepen aanwezig op het platform. Hiermee kan je met gesponsorde content altijd de juiste doelgroep bereiken. Wat een nadeel is aan Facebook, is het lage aantal jonge gebruikers, het merendeel van de jongeren gebruikt Instagram en Youtube. Wanneer je als artiest richt op deze jongere doelgroep, is het van belang om meer focus te leggen op deze platformen voor promotie van je muziek.
Wij raden je aan om een kijkje te nemen bij de Google Academy. Hier kan je gratis certificaten halen en zo alles te weten komen over het online adverteren op de sociale platformen en Google zelf!
Stap 4: Het promoten van je nummer vóór de release
Een paar weken van te voren kondig je officieel aan dat er een nieuwe nummer aan gaat komen. Op dit moment laat je een klein stukje uit het nummer horen. Zorg er ook voor dat er een mogelijkheid is van een pre-save-button. Hiermee groeit de betrokkenheid van je fans nog voordat het nummer is uitgebracht.
Voor de externe promotie kun je het beste contact opnemen met playlist-makers en journalisten. Denk hier ook aan de radio en krant uit jouw regio/gemeente. Hoe meer publiciteit hoe beter. Hoe klein het bereik ook is. Natuurlijk wil je dat jouw nieuwe nummer door veel mensen geluisterd gaat worden. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw nummer wordt gepromoot waardoor luisteraars het daadwerkelijk onthouden?
Social Media
Uiteraard hoef je niet letterlijk een bericht te posten met de tekst ‘luister allemaal naar mijn nieuwe nummer die binnenkort uitkomt’. Op deze manier dring je niet door tot je volgers. Wat je wel kan doen, is het laten zien van een stuk inhoud van je muziek, schrijven waar het over gaat, of de cover van het nummer laten zien. Schrik de kijker niet af met veel content, maar bouw dit langzaam op.
Betrek je luisteraars en word één met ze
Zorg ervoor dat je op hetzelfde niveau bevindt als je fans. Een manier om dit voor elkaar te krijgen is om interactief met je achterban om te gaan. Dit kan je doen door vragen te stellen aan je fans en om te reageren op berichten van je volgers. Je volgers raken hierdoor nog meer betrokken bij het werk wat je doet en maakt.
Ook een offline release party is aan te raden! Lees daar meer over in onze blog.
Stap 5: Releasen!
Dit is het moment dat je nummer eindelijk gedeeld mag worden met de buitenwereld! Hij staat klaar om te streamen en kan overal gedeeld worden. Wanneer je vóór de release de luisteraar nieuwsgierig hebt gemaakt met wat voorproefjes, is het nu van belang om dit allemaal voor hen op een rijtje te zetten en het complete plaatje te delen. Hierdoor krijgt de luisteraar een totaalbeeld van je nummer! Maak het promoten niet té bont. Wanneer je te vaak een bericht post, kan je ook weer wanhopig overkomen naar je volgers. Vind hier een evenwicht in, maar wees niet bang om trots te zijn op je werk.
Stap 6: Doorzetten
Na het releasen mag je weer volop beginnen met mailen. Zorg ervoor dat op zoveel mogelijk platforms jouw nummer ter sprake komt, dit kan ervoor zorgen dat jouw nummer een veel groter bereik heeft. Blijf ongeveer tot drie maanden na de release proberen op blogs, relevante praatprogramma’s, regionale/nationale radio, bladen en kranten te verschijnen met je nummer. Vergeet niet na de release op je eigen kanalen ook genoeg te blijven promoten rondom je eigen nummer.
Met dit stappenplan hopen wij een mooie lading inspiratie en ideeën gegeven te hebben om jouw creativiteit en muzikaliteit de wereld in te sturen, succes allemaal!
Gerelateerde blogs van Gigstarter:
Muziek door de ogen van een advocaat: handige tips over boekingen en optredens
Olga Mouret brengt klassieke muziek naar de festivals en concertzalen
Artiest en nog niet ingeschreven op Gigstarter?
Schrijf je gratis in en maak kans op meer optredens!